Nieuws/Financieel
3146353
Financieel

Alcoholvrije bier geeft impuls aan Heineken-verkopen

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft afgelopen jaar met name met bier van zijn eigen merk goed geboerd. Volgens topman Jean-François van Boxmeer betekende de groei met bijna 8 procent de beste prestatie van het merk Heineken in ruim tien jaar tijd, geholpen ook door de 0.0-variant die inmiddels in 38 landen beschikbaar is.

Heineken kende als geheel een volumegroei van 4,2 procent wereldwijd. In alle regio’s waar het bedrijf actief is werd meer bier verkocht. Al met al zorgde dat voor een netto-omzet van 22,5 miljard euro. De operationele winst (beia) steeg met dik 6 procent tot 3,9 miljard euro.

"Heineken premiummerk steeds belangrijker"

Dit vindt DFT-verslaggever Harry van Gelder:

„Heineken leunt wereldwijd steeds meer op het eigen premiummerk, waarbij vooral Heineken 0,0 een schot in de roos blijkt te zijn. De negatieve verkoop in de VS is een reden tot zorg. De aankoop van Kirin in Brazilië werpt steeds meer vruchten af. Spannend dit jaar is vooral hoe de closing van de deal met CRE in China uitpakt.”

Volg op Twitter: @Harryvgelder

Van Boxmeer benadrukt dat de operationele winstmarges wat minder waren. Dit kwam onder meer door stijgende grondstofprijzen, wisselkoerseffecten en inspanningen die Heineken doet om de recent overgenomen activiteiten in Brazilië te stroomlijnen.

Meer financieel nieuws dagelijks via de @-mail? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!