3153541
Financieel

Grootverbuikers post willen aanpak postmarkt

Den Haag - De Vereniging voor Grootverbruikers op de Postmarkt (VGP) heeft een plan gepresenteerd dat moet voorkomen dat de postzegelprijs blijft stijgen en dat de grootste postaanbieders in Nederland samengaan. De belangenvereniging wil een generieke heffing op alle post in plaats van de jaarlijkse verhoging van de postzegelprijs.

Van de hele postmarkt bestaat 90 procent uit zakelijke post. Door de kosten uit smeren over alle gebruikers en niet meer alleen over de postzegelkopers moet de stijging van de postzegelprijs worden beteugeld. Een consolidatie van de postmarkt door het samenvoegen van de twee grootste netwerken, die van PostNL en Sandd, is dan ook niet meer nodig. Bovendien kan dan de vijfdaagse bezorging worden gehandhaafd.

In de afgelopen tien jaar is de prijs die consumenten betalen voor een postzegel verdubbeld en het einde van die trend lijkt niet in zicht. Daarmee komt de betaalbaarheid van de zogeheten universele postdienst voor consumenten en het midden- en kleinbedrijf steeds verder onder druk. Dit raakt ook de belangen waar de VGP voor staat.

DHL

Pakketbezorger DHL juicht het voorstel toe. Volgens het bedrijf is er meer meer kans op keuzevrijheid voor ondernemers en consumenten, met gezonde arbeidsverhoudingen, als eerdere voorstellen voor het opzetten van een monopolie op de postmarkt achterwege kunnen blijven. DHL is niet direct partij in deze kwestie, maar wel in de bredere bezorgmarkt, waar ook de postmarkt deel van uitmaakt.

De Tweede Kamer heeft eerder in een breed gesteunde motie aan het kabinet verzocht om de gevolgen van vergaande consolidatie op de postmarkt te betrekken bij de beoordeling van een fusievoorstel op de postmarkt. ,,Daarbinnen past zeker het overwegen van een serieus alternatief als dit'', aldus DHL.