Sinds 1 januari moeten deze zendingen als pakketje via PostNL verstuurd worden. „Het is goedkoper en ook ingewikkelder geworden. Het probleem is dat het verkeerde gewicht door PostNL wordt ingevoerd. De ondernemers moeten nu aantonen wat er mis is gegaan. Dat is ondoenlijk”, zegt winkelier Erik Boeré uit Alphen aan den Rijn, die een webshop heeft in postzegels en Lego. Op fora wordt steen en been geklaagd over het foutieve gewicht van de zendingen. De aanleiding voor de verandering is nieuwe internationale regelgeving vanuit de mondiale postkoepel UCU. Die houdt in dat alle zendingen die goederen bevatten voortaan digitaal moeten worden voorgemeld bij het land van bestemming en voorzien moeten zijn van een barcode. „Er hoeft geen rekening meer gehouden te worden met het briefgeheim. Een pakketje mag altijd worden geopend voor inspectie.”, zegt een woordvoerder van PostNL in een reactie. Dobberen Volgens het postbedrijf gaat het om vijftig zendingen waarbij iets mis is gegaan. Boeré betwijfelt dat. „We zijn als ondernemers niet goed voorgelicht en PostNL laat ons dobberen. Als we iets vragen, weet niemand ervan of en wordt er geen uitleg gegeven. We worden met een kluitje in het riet gestuurd.” Het postbedrijf zegt dat ze de wijzigingen heeft gecommuniceerd via de website en nieuwsbrieven. Volgens PostNL gaat om het om zendingen die per abuis in pakkettensorteercentrum terecht gekomen in plaats van bij de post. In het pakkettensorteercentrum zijn over de sorteerband gegaan in een speciaal blauw bakje, dat bij het gewicht van de brief geteld wordt. Daarom klopt de weging en het formaat niet, aldus PostNL. Rompslomp „We vinden dit ontzettend vervelend en zijn dus blij dat een alerte klant dit bij onze klantenservice gemeld heeft. Bedragen die hierdoor te veel in rekening zijn gebracht worden uiteraard gecorrigeerd. Intern hebben we de instructies voor deze zendingen nogmaals onder de aandacht gebracht zodat het in het vervolg voor alle zendingen goed gaat.” De kleine webshops hebben er een hard hoofd in en ze vinden dat ze heel veel handelingen uit moeten voeren bij het versturen. Bovendien ziet het er volgens hen niet naar uit dat dit op korte termijn wordt opgelost, want het blijft verplicht om de spullen per pakketzending te versturen. Boeré: „We worden voor het extra gewicht aangeslagen, maar weten pas aan het eind van de maand hoeveel. Om dat te corrigeren brengt enorm veel rompslomp met zich mee.”