Nieuws/Financieel
3203048
Financieel

Shell: lng-gas vaker in truck en huishouden

Energiereus Shell ziet een stormachtige groei in Aziatische vraag naar lng-gas, niet alleen meer voor bedrijven en energiecentrales maar ook voor huishoudens.

Azië overtreft hierin Europa, dat ook versneld overschakelt van steenkool en andere meer vervuilende energiebronnen.

Die trend voor vloeibaar of liquified natural gas (lng) blijkt uit de derde vooruitblik van het Brits-Nederlandse energieconcern. Vanwege het klimaatakkoord van Parijs en de eis schonere brandstoffen te gegruiken, wordt vaker lng ingekocht en ingezet.

Vorig jaar steeg het verbruik met 9% naar 319 miljoen ton. Binnen twee jaar ligt die productie op 384 miljoen ton vloeibaar gemaakt gas, ziet het bedrijf op basis van orders.

Inmiddels is lng ook steeds meer voor trucks en huishoudens inzetbaar. Het toont de versnelling in , aldus Maarten Wetselaar, directeur van de divisie Integrated Gas en New Energies bij Shell in een toelichting.

Vorig jaar meldde topman Van Beurden tekorten aan lng te zien. Veel producenten kregen kortetermijncontracten om te beginnen, maar voor lng zijn langjarige verbindtenissen nodig, aldus Shell.

"Termijn contracten is verdubbeld"

,,Momenteel zie je een groei van het aantal contracten voor de langere termijn”, stelt Shell-routinier Steve Hill verantwoordelijk voor EVP Shell Energy. ,,Die termijn is nu ongeveer verdubbeld van zes jaars contracten in 2017 naar dertien jaar in 2018. Dat geeft vertrouwen. Het toont dat bedrijven meer behoefte aan lng hebben, ze proberen hun contracten vast te leggen.”

Investeringen in nieuwe productie is gegroeid. Shell investeerde met partners als PetroChina $14 miljard in een fabriek voor vloeibaar gas in Canada. Maar dat aanbod is al bijna niet genoeg meer om aan de vraag uit vooral China en India te kunnen voldoen.

Vooral China en India zijn momenteel de grote importeurs van lng. China verbruikte 16 miljoen ton meer lng in 2018, een stijging van 40% op jaarbasis. Van alle energie in China is lng zo’n 7%, dat wordt in 2020 ruim 10% en in 2030 al 15%, stelt Shell.

De landen zien de brandstof ook steeds vaker als alternatief en aanvulling op hun snel stijgende energiebehoefte. In Peking, aldus Wetselaar, is in vijf jaar tijd mede door lng-gebruik de smog drastisch afgenomen. ,,Vroeger kon ik vanuit ons kantoor het einde van de straat niet zien, inmiddels wel.”

Het bedrijf investeerde met de overname van BNG miljarden in lng. Het is inmiddels de grootste leverancier van de brandstof aan de Verenigde Staten geworden.

Meer financieel nieuws via je mail? Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief!