Nieuws/Financieel
3212115
Financieel

Nederland kon al eerder Air France KLM kopen

Amsterdam - Nederland heeft in de afgelopen jaren meerdere keren kunnen instappen bij Air France KLM, maar deed dat niet. Tot twee keer toe blokkeerde Jeroen Dijsselbloem een Oranje-belang in de luchtvaartcombinatie. Nu koopt minister Hoekstra alsnog aandelen.

Bij het samengaan van Air France en KLM in 2004 besloot Nederland geen aandelenbelang te nemen, terwijl de Fransen dat toen wel deden. Garanties moesten achteraf nog onderhandeld worden namens het kabinet door oud-Oeso-ambassadeur Frans Engering.

Rond 2011 is er een groep Nederlandse investeerders bereid gevonden om een belang te nemen, met steun van het kabinet. Zij wilden toen een belang verwerven van circa 10% tegen een prijs van €3 per aandeel. Na de verkiezingen haalde minister Dijsselbloem van Financiën een streep door deze ’reversed take over’.

Diezelfde Dijsselbloem wilde in 2015 herkozen worden als voorzitter van de eurogroep, maar had Frankrijk niet achter zich. In dezelfde tijd vergrootte Frankrijk haar aandeel in de luchtvaartmaatschappij plotsklaps, maar Nederland stapte niet in, in ruil voor de verlenging van het mandaat van Dijsselbloem.

Voorzitter Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW wijst daar in een reactie op. „Wij zijn blij dat de staat deze stap nu ook daadwerkelijk zet”, aldus Hans de Boer, „zelfs al is de koers nu 2,5 keer zo hoog als toen.” VNO-NCW ziet de combinatie van KLM en Schiphol als een cruciale mondiale infrastructuur voor connectiviteit en verbindingen waarover een topeconomie als Nederland moet beschikken en zeggenschap moet behouden