Nieuws/Financieel

Ster vist naar meer reclamegeld

AMSTERDAM - De Ster wil meer reclame-inkomsten genereren via de kanalen van de Nederlandse Publieke Omroep. De organisatie biedt vanaf dinsdag reclamezendtijd aan bij de onlangs vernieuwde video-on-demanddienst van de publieke omroep NPO Start.

ANP

De zendtijd kan daarmee op ieder moment van de dag worden ingekocht, waarmee adverteerders eenvoudig kunnen inspringen op de waan van de dag.

De Ster reageert naar eigen zeggen op de toenemende vraag bij adverteerders om zo gericht mogelijk ,,relevante commercials" aan de consument te tonen. Door op deze manier reclamezendtijd aan te bieden aan NPO Start speelt de Ster in op de stijging van het aantal huishoudens met een internettoegang op de tv. Eind juni had 42 procent van de huishoudens dat. Volgend jaar zal dit meer dan de helft zijn, verwacht de exploitant.

De aankondiging van de exploitant van reclamezendtijd volgt kort op de aankondiging van de NPO dat het fors meer geld steekt in online- en on-demandaanbod.

Eerder deze maand pleitte NTR-directeur Paul Römer er nog voor om helemaal geen reclame meer uit te zenden bij de publieke omroep. De NPO liet toen in een reactie weten dit weliswaar een sympathiek idee te vinden, maar dat de vervallen reclame-inkomsten dan wel volledig moeten worden gecompenseerd. Die betreffen een kwart van het budget waarmee de NPO wordt gefinancierd.