Financieel/Geld
3242927
Geld

’Superpositieve nepreview is zo geplaatst’

Online laten veel klanten zich leiden door beoordelingen van anderen: maar die kun je beter met een korrteltje zout nemen. Foto ter illustratie.

Online laten veel klanten zich leiden door beoordelingen van anderen: maar die kun je beter met een korrteltje zout nemen. Foto ter illustratie.

Amsterdam - Een bedrijf met louter vijfsterrenbeoordelingen: daar moet de service wel heel goed zijn. Toch? De Consumentenbond nam de proef op de som en slaagde erin verschillende positieve beoordelingen van een niet-bestaand computerbedrijf te publiceren.

Online laten veel klanten zich leiden door beoordelingen van anderen: maar die kun je beter met een korrteltje zout nemen. Foto ter illustratie.

Online laten veel klanten zich leiden door beoordelingen van anderen: maar die kun je beter met een korrteltje zout nemen. Foto ter illustratie.

De bond richtte zogenaamd het bedrijfje computersteunpunt.nl op, om te kijken hoe makkelijk het is jezelf online een mooi imago te geven. Zij probeerden het niet-bestaande bedrijf bij reviewplatforms Kiyoh en Trustpilot goede beoordelingen te geven.

De platforms hebben wel enige controlemechanismen: reviews die onder verschillende namen maar met hetzelfde IP-adres werden geplaatst, werden binnen 24 uur verwijderd.

IP-adressen

Met software waarmee kan worden gedaan alsof reviews van verschillende IP-adressen kwamen, bleven ze bij Kiyoh staan, zelfs als tweemaal exact dezelfde tekst werd gebruikt. Het platform laat weten IP- en e-mailadressen te controleren en steekproeven uit te voeren om graude te onderscheppen.

Trustpilot verwijderde de tweede serie reviews wel, de bond concludeert dat zij mogelijk extra alert waren na de eerste poging valse reviews te plaatsen.

Nepaccounts

Daarna betaalde de Consumentenbond een bedrijf om positieve recensies op Facebook te plaatsen vanuit nepaccounts. Het bedrijf biedt ook aan neprecensies te schrijven op Bol.com. Ook hier wordt weinig tegen gedaan.

Het is overigens verboden om valse beoordelingen te (laten) schrijven over je eigen bedrijf: de Autoriteit Consument en Markt (ACM) kan boetes uitdelen.

Kinderspel

Het is voor een slimme ondernemer dus kinderspel om de online reputatie wat op te krikken met positieve beoordelingen. Al ziet de bond niet dat veel bedrijven dat doen.

Zij kunnen hun beoordeling ook op een subtielere en legale manier wat opkrikken door klanten bijvoorbeeld heel snel na bezorging van een product al om een review te vragen: wie het product net heeft ontvangen, kan eigenlijk alleen nog maar iets zeggen over de levering en het uiterlijk, maar niet over duurzaamheid en garantie.

Wegpoetsen

Ook kunnen ondernemers ervoor kiezen alleen trouwe klanten uit te nodigen een review te schrijven en hebben zij bij veel platformen de mogelijkheid slechte beoordelingen weg te poetsen, of het probleem met de ontevreden klant op te lossen.

Daarnaast kiezen sommige bedrijven ervoor korting of een gratis product te geven in ruil voor een review. Die zijn dan beduidend positiever. Conclusie van de Consumentenbond: neem klantbeoordelingen altijd met een korreltje zout.