Britten kunnen volgens hem vanaf 31 oktober bijvoorbeeld niet meer gebruik maken van de automatische controlepoortjes op Schiphol. „Dat zal vaker tot langere rijen leiden, als het Verenigd Koninkrijk uit de EU is. Aankomende reizigers moeten dan ondervraagd worden over bestemming en lengte van het verblijf. Dat kost tijd, daarom is extra personeel nodig”, zegt een woordvoerder. Jaarlijks reizen circa tien miljoen Britten via Schiphol. Hoeveel meer personeel nodig is, wil de Kmar niet zeggen. Gisteren nam Schiphol de eerste automatische passagiersbrug in gebruik. Jaarlijks wordt er 350.000 keer een brug aangesloten op een vliegtuig. Dat gaat slechts in 1,4% van de gevallen mis. „Maar dat leidt tot vertragingen. Met dit systeem hopen we dat de reis sneller gaat”, zegt operationeel directeur René de Groot van luchtvaartmaatschappij KLM. De Groot stelt dat KLM momenteel niet kan inschatten wat de gevolgen zijn van de geruchten rondom een natuurvergunning van Schiphol, waardoor deze volgens activisten zou moeten krimpen. „Die vliegbewegingen zijn essentieel. We staan nu al drie jaar stil, langer zou desastreus zijn. Dan breken we iets af wat we zorgvuldig hebben opgebouwd.” Schiphol-topman Dick Benschop probeert de gemoederen te sussen. „We moeten afwachten welke impact de nieuwe milieuvoorwaarden precies krijgen op onze expansieplannen.” Volgens de luchthaven voldoet de operatie aan de Wet Luchtvaart en diverse luchtvaartbesluiten.