Nieuws/Financieel
333220456
Financieel

Baas easyJet start ’luchtoorlog’: ’Marktaandeel winnen van KLM’

EasyJet-topman Johan Lundgren hoopt zijn slag te slaan tegen de grote jongens.

EasyJet-topman Johan Lundgren hoopt zijn slag te slaan tegen de grote jongens.

LONDEN - Prijsvechter easyJet hoopt de komende tijd marktaandeel te winnen van grote nationale maatschappijen als KLM, Air France, British Airways en het Duitse Lufthansa. Johan Lundgren, de hoogste baas van de Britse prijsvechter, ziet daar „een geweldige kans om te groeien”, zegt hij tegen de Britse zakenkrant Financial Times.

EasyJet-topman Johan Lundgren hoopt zijn slag te slaan tegen de grote jongens.

EasyJet-topman Johan Lundgren hoopt zijn slag te slaan tegen de grote jongens.

Volgens Lundgren is er bij het netwerk van easyJet vooral sprake van overlap met de grote maatschappijen van Europa. Daarom zal de aandacht van easyJet minder uitgaan naar de concurrentiestrijd met budgetmaatschappijen als Ryanair.

Zakenreizen

De coronapandemie heeft in de luchtvaartsector enorme schade aangericht. De verwachting is dat de oude nationale luchtvaartmaatschappijen langzamer herstellen omdat zij meer gericht zijn op zakenreizen en korte vluchten om reizigers op te halen voor langeafstandsvluchten. Verwacht wordt dat zakenreizen en langeafstandsreizen in een trager tempo zullen herstellen dan de luchtvaartsector als geheel.

EasyJet concurreert op twee derde van zijn netwerk met juist deze gevestigde maatschappijen. Bij het plannen van het netwerk geeft easyJet dit jaar voorrang aan vluchten vanaf de duurdere luchthavens die deze maatschappijen gewoonlijk gebruiken, aldus Lundgren. Hij is voorzichtiger over de kansen die uit de crisis voortvloeien dan bijvoorbeeld Michael O’Leary van Ryanair of József Váradi van Wizz Air. Beide luchtvaartbazen spreken over een eenmalige kans om een enorm marktaandeel te veroveren.

Ryanair

EasyJet-investeerders zijn ook nog niet overtuigd van de toekomstige mogelijkheden van het bedrijf. De aandelenkoers van het bedrijf is de afgelopen twaalf maanden met 50% gedaald, terwijl Ryanair en Wizz Air hun eerdere verliezen hebben goedgemaakt.