Nieuws/Financieel
3392972
Financieel

Kredietalarm voor trage autobouwers

Consumenten gaan de autobouwers negeren die geen zuiniger modellen met lage uitstoot leveren. Daarvoor waarschuwt kredietbeoordelaar Moody’s. Tegelijkertijd zullen overheden optreden tegen achterblijvers die milieueisen traag doorvoeren.

Regelgevers in alle grote economieën scherpen de regels aan om wereldwijd de vervuiling terug te brengen, zoals tijdens het klimaatakkoord van Parijs is beloofd.

Boetes vanuit overheden voor de producenten kunnen komende jaren variëren van €2 tot €11 miljard, zo rekent Moody’s voor.

De nieuwe regels bevoordelen producenten van elektrische auto’s en schonere varianten. Veel autoproducenten reageren traag, constateert Moody’s en denken met oude modellen, zoals diesels, het nog uit te kunnen zingen.

"Hoge boetes stimulans voor elektrisch rijden"

Die tijden zijn voorbij, aldus Moody’s: deze autobouwers zullen als ze willen lenen fors hogere tarieven gaan betalen aan banken en kredietverstrekkers. Ook zullen hun bedrijven door analisten en beleggers lager gewaardeerd worden omdat ze niet voldoen aan CO2-richtlijnen.

„Mogelijk hoge boetes vormen een grote stimulans om het komende jaar een ongekend aantal nieuwe elektrische of hybride modellen te lanceren”, aldus analist James Leaton bij Moody's.

Volkswagen, Fiat Chrysler, Ford, Hyundai en Kia lopen het meest achter en zijn het meest aan het risico blootgesteld, aldus de kredietbeoordelaar, die vaak door beursgenoteerde bedrijven wordt gehanteerd als maatstaf voor investeringen.