Nieuws/Financieel

Easyjet wil wel samenwerken met KLM

Door Yteke de Jong

Amsterdam - EasyJet sluit KLM niet uit als samenwerkingspartner op Schiphol.

Dat zegt William Vet, directeur Nederland van de de Britse prijsvechter in een reactie op de nieuwe overstapservice die EasyJet heeft ontwikkeld, als eerste op Londen Gatwick voor vluchten richting de Verenigde Staten en Singapore in samenwerking met prijsvechter Norwegian. Transferverkeer is nu nog de specialiteit van traditionele luchtvaartmaatschappijen als KLM en Lufthansa.

„We willen deze overstapservice ook aanbieden op onder meer Amsterdam en Parijs”, zegt directeur Nederland William Vet in een toelichting op de plannen. „We zijn in gesprek met een aantal Aziatische vliegmaatschappijen. Als we passagiers laten overstappen verhoogt dat de connectiviteit op Schiphol.” EasyJet wil ook transferpassagiers vervoeren naar onder meer Parijs en Milaan.

Met het plan zet EasyJet de aanval in op onder meer Air France en KLM. De laatste heeft nu op Schiphol een knooppunt van korte- en lange afstandsvluchten. KLM een fijnmazig Europees netwerk waarmee ze passagiers ophaalt, om de intercontinentale vluchten te vullen. De nieuwe koers van EasyJet kan betekenen dat passagiers uit het KLM-netwerk gezogen worden.

„We staan open voor samenwerking met iedereen, we letten niet op de kleuren van de staart”, zegt Vet op de vraag of EasyJet met KLM wil werken. Ooit spraken de twee over samenwerking, maar dat ging niet door na druk vanuit de Nederlandse vakbonden. Ook voor een maatschappij als TUI, die ook intercontinentaal vliegt, zou EasyJet uitkomst kunnen bieden in aanvoer van passagiers. De Britse prijsvechter opende een paar jaar geleden een basis op Amsterdam, die inmiddels 9 vliegtuigen telt. Op Schiphol is echter niet veel ruimte meer om te groeien.

De luchtvaartmarkt zit in een enorme versnelling door de opkomst van prijsvechters op de lange afstand. In juli kondigden de vliegmaatschappijen Air France KLM, Delta en Virgin Atlantic aan dat ze nauwer gaan samenwerken op de transatlantische routes om de markt te bewerken, waar een ware prijzenslag is losgebarsten met onder meer Norwegian, Wow Air en Jet Blue.

EasyJet al langer bezig met de verbindingsplannen, zegt Vet. „De afgelopen jaren kwam de vraag over het overstappen al vaak langs, maar we moesten nog uitzoeken hoe we dit in de praktijk met bijvoorbeeld de bagage zouden doen”, zegt de directeur Nederland. „We hebben berekend dat in heel Europa we 70 miljoen potentiële klanten bereiken met deze overstapmogelijkheid. Het is een logische ontwikkeling.”

Via de site van Easyjet kunnen de bestemmingen in onder meer de Verenigde Saten en Canada al geboekt worden. De reiziger moet bij het overstappen wel door de douane en de koffer opnieuw afgeven, zegt Vet.

Easyjet gooit met het transferplan flink roet in het eten van de budgetdochter Joon van Air France. Deze vliegt pas volgend jaar zomer op de lange afstanden gaat vliegen naar bestemmingen waar Norwegian zich ook op richt. Norwegian heeft onlangs een basis geopend in Parijs. Met Easyjet als ’feeder’ is deze verzekerd van aanvoer van passagiers.

Door Yteke de Jong