Nieuws/Financieel
3549726
Financieel

’Fout Game of thrones scheelt Starbucks kwart miljoen’

Deze kop koffie kwam per ongeluk in beeld.

Deze kop koffie kwam per ongeluk in beeld.

Amsterdam - Fans van Game of thrones zijn door het dolle vanwege een kop koffie die per ongeluk in beeld kwam tijdens de meest recente aflevering van de populaire tv-serie. Op het hoofdkantoor van koffieketen Starbucks zullen vanwege datzelfde foutje highfives zijn uitgedeeld.

Deze kop koffie kwam per ongeluk in beeld.

Deze kop koffie kwam per ongeluk in beeld.

De onbedoelde ’product placement’ scheelt het bedrijf $250.000, zegt een reclame-expert tegen de Amerikaanse financiële nieuwssite Marketwatch. „Je kunt Game of thrones vergelijken met de Super Bowl, of met de Transformer-serie. De deals in die serie lopen meestal in de $250.000 à 1 miljoen”, aldus topman Stacy Jones van Hollywood Branded.

Dat de koffiebeker niet $1 miljoen waard is, terwijl Game of thrones toch tientallen miljoenen kijkers trekt, is omdat het Starbucks-logo niet te zien is. „We zien ook niemand een Starbucks-vestiging in lopen”, benadrukt Jones. Maar de pr-waarde beloopt volgens de reclameman wel degelijk miljoenen dollars. „Het maakt niet uit of het een Starbucks-beker is of niet, mensen zeggen dat het Starbucks is.”

Marketingexpert Eric Smallwood heeft uitgerekend dat alle aandacht voor de beker $11,6 miljoen waard is. Daarbij rekent hij onder meer de honderdduizenden tweets over de koffiebeker mee.