Nieuws/Financieel
3634721
Financieel

’Amazon gaat emoties klant lezen’

Webreus Amazon werkt aan een draagbare apparaat voor aan de pols dat de emoties van mensen kan herkennen uit stemgeluid.

Dat meldt persbureau Bloomberg donderdag op basis van bronnen bij de productie.

Het lijkt de ’stemassistent’ waar Amazon eerder naar verwees.

De ’lezer’ van emoties is een vorm van kunstmatige intelligentie waarmee Amazon de voorkeuren van klanten zo vroeg mogelijk zou willen opsporen om daar zeer persoonlijke berichten voor aan te bieden.

Onduidelijk is volgens Bloomberg nog of Amazon het polsapparaat voor commerciële doeleinden wil gaan gebruiken.

Het apparaat werkt samen met een smartphone-app. Microfoons in het polsbandje werken dan met software die per persoon de verschillende emoties uit het stemgeluid kan afleiden .

De software geeft volgens Bloomberg mensen tips hoe ze beter met andere mensen kunnen omgaan.

De ’polslezer’ is een van de vele producten die Amazon intern ontwikkelt, noodzakelijk voor commerciële doeleinden. Veel ontwerpen komen niet op de markt.

Ook Google, Microsoft en IBM werken aan soortgelijke kunstmatige intelligentie.