Joe Biden en Tom Cruise dragen ze, en ook wijlen prins Bernhard was er dol op: de Ray-Ban zonnebril, met de Aviator en Wayfarer als bekendste modellen. Zoals veel stijliconen was ook Leonardo Del Vecchio van Italiaanse afkomst. De micromanager die personeel vertelde hoe ze verhuisdozen moesten inpakken stierf maandag op 87-jarige leeftijd. Hoewel vooral beroemdheden goede sier maakten met een Ray-Ban op hun neus, en hij zijn rol als baas niet graag opgaf, was Leonardo Del Vecchio niet dol op media-aandacht. Aandacht wilde hij dan misschien niet, maar geld had hij in overvloed. In Italië was alleen eigenaar Giovanni Ferrero van Nutella nóg rijker. Ooit werd aan Del Vecchio gevraagd wat het geheim van zijn succes was. Zijn beknopte antwoord: „Ik had nooit genoeg.” Het beursgenoteerde fusiebedrijf EssilorLuxottica van de Italiaan was begin juni $25,7 miljard waard en heeft 80.000 werknemers wereldwijd. Del Vecchio is drie keer getrouwd (waarvan twee keer met dezelfde Nicolette Zampillo) en laat zes kinderen achter. Overigens is niet één van hen leidinggevende geworden in zijn bedrijf, omdat, zo zei Del Vecchio: „Je wel managers maar niet je kinderen kunt ontslaan. Del Vecchio overleed maandag in zijn geboortestad aan een longontsteking (niet corona gerelateerd). Het leven van de zonnebrillenmagnaat leest als een boek. Nadat zijn vader was overleden, bracht zijn moeder de toen 7-jarige Leonardo naar het weeshuis in Milaan. Ze was te arm om voor hem te zorgen. Zoals toen meer usance was, ging Del Vecchio als 14-jarige puber in de leer bij een fabriek om met metaal te werken. Op zijn 26e besloot hij voor zichzelf te starten met zijn eigen bedrijf Luxottica, dat brilmonturen verkocht in de Italiaanse Veneto-streek. Del Vecchio was toen al een handig ondernemer: van de gemeente Agordo kreeg hij voor zijn bedrijf een gratis stuk grond omdat hij daarmee de werkgelegenheid kon stimuleren. Italiaans pluche Nadat Del Vecchio eerst eigen brilmodellen ontwierp, startte hij in de jaren tachtig met overzeese overnames in de Verenigde Staten. De op Italiaanse leest geschoeide winkel groeide zo uit tot het grootste brillenmerk ter wereld. In 1999 deed hij de meest beroemde zonnebrillen-overname door Ray-Ban te kopen voor $640 miljoen. Ook kreeg hij grote voet aan de grond in de financiële wereld, door meerderheidsbelangen te nemen in Mediobanca en Generali. En zoals met veel familiebedrijven, bleef ook Del Vecchio zitten op het pluche. Loslaten zou niet zijn sterkste kant zijn, sterker nog, hij was een bedreven micro-manager. Het verhaal gaat dat hij zelfs zijn personeel vertelde hoe ze verhuisdozen moesten inpakken toen ze met het bedrijf een nieuw pand betrokken. Eventjes nam Andrea Guerra de teugels van hem over, al bleef Del Vecchio aan als bestuurder. Na tien jaar werd die samenwerking alsnog ruziënd beëindigd. Om zijn temperament stond hij dan ook bekend. Nog vorig jaar rondde Del Vecchio pas na lang getouwtrek de miljardenovername af van het Nederlandse GrandVision (moederbedrijf van Pearle).