Nieuws/Financieel
375750051
Financieel

Omzetverlies en winstdaling bij TomTom

Amsterdam - Navigatiedienstverlener TomTom heeft het afgelopen kwartaal minder omzet in de boeken gezet.

Bij de grootste divisie Location Technology was wel sprake van groei, maar dat was onvoldoende om de verdere neergang bij de consumententak te compenseren. TomTom-topman Harold Goddijn toonde zich evenwel tevreden met de resultaten, die volgens hem als verwacht waren.

TomTom zette in het slotkwartaal van 2019 156,2 miljoen euro om. Dat was op jaarbasis 10 procent minder. Bij Location Technology, waar zakelijke dienstverlening en de navigatieproducten voor de auto-industrie onder vallen, dikte de omzet met 4 procent aan tot 110,4 miljoen euro.

"Navigator op koers"

Dit vindt DFT-verslaggever Wouter van Bergen

„TomTom presteerde met deze cijfers zoals verwacht en zit daarmee op de koers die het tijdens de laatste beleggersdag september presenteerde, met groei op het onderdeel locatietechnologie en verdere krimp bij de kastjes. Het aandeleninkoopprogramma komt ook niet helemaal onverwacht. Daar werd destijds ook al een beetje op gezinspeeld door cfo Taco Titulaer.”

@woutervanbergen op Twitter

De consumententak, die onder meer navigatiekastjes maakt, verloor bij een derde een omzet. De divisie was goed voor 45,9 miljoen euro.

Onder de streep resteerde een tekort van 69 miljoen euro, tegen een winst van 1,4 miljoen euro een jaar eerder. TomTom had onder meer te maken met hogere afschrijvingskosten op de restwaarde van van de kaartendatabase, die naar verwachting minder lang bruikbaar blijft dan eerder gedacht. Ook gaf het bedrijf meer uit aan onderzoek en ontwikkeling.

Analisten van ING vinden het hoger dan verwachte verlies het belangrijkste aspect van TomToms resultaten. Daartegenover stond wel een goed gevulde orderportefeuille bij automotive. De aangekondigde aandeleninkoop van maximaal 50 miljoen euro is volgens ING relatief klein.