Nieuws/Financieel
378798
Financieel

Orders scheepsbouw naar de bodem

Orders voor nieuwe containerschepen zijn naar een recent dieptepunt gegaan, een teken van afnemende groei in de wereldeconomie. Duizend schepen, goed voor 52 miljoen ton vracht, worden dit jaar gesloopt.

Die afname van vervoerscapaciteit is sinds 2012 niet meer zo groot geweest. Toen verdween 62 miljoen ton uit de markt, blijkt uit onderzoek van dataleverancier Vessels Value.

Er is bij grote vervoerders als Maersk Line momenteel 30% meer capaciteit beschikbaar dan dat er vraag naar vracht is.

Recyclen

De overcapaciteit zou vooral komen door de afname van de Chinese import vanuit Europa en de VS. De import uit de EU zakte vorig jaar al met 14%, dit jaar over het eerste kwartaal is dat 7% teruggang.

Vijf jaar lang kwam het aantal aanvragen voor nieuwe schepen bij reders op 1450 schepen uit, tot juli was dat aantal 293 stuks in aanvraag, zo toont dataleverancier Vessels Value.

In balans

Schepen gaan in doorsnee dertig jaar mee, momenteel is dat teruggebracht naar vijftien jaar. De meeste schepen worden gerecycled.

Het overschot vertaalt zich ook in de prijs per container dit jaar: $575 tegen $620 vorig jaar en nog $1165 in 2014. Volgens de reders is alles onder $1400 niet levensvatbaar op de langere termijn.

Het enorme aanbod aan sloopschepen in havens van India, Pakistan en Bangladesh heeft de prijs voor een ton staal gedrukt van $460 afgelopen jaren naar $300 tot nu ongeveer $250.