Nieuws/Financieel
378867
Financieel

Beter Bed: nog geen verbetering in Duitsland

UDEN (AFN) - Beter Bed voorziet ook in de tweede helft van dit jaar nog geen verbetering van de omzetontwikkeling in Duitsland, zijn belangrijkste afzetmarkt. Dat liet de Brabantse beddenverkoper dinsdag weten bij de presentatie van de definitieve halfjaarcijfers.

Matratzen Concord, de winkelformule waarmee Beter Bed actief is in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, was in de eerste helft van het jaar goed voor een omzet van 123,6 miljoen euro. Dat is 1,1 procent minder dan een jaar eerder.

Tot dusver schreef Beter Bed de stagnatie in de Duitstalige landen met name toe aan een sterke vergelijkingsbasis. In de tweede jaarhelft gaat die vlieger niet meer op. Dat de verkopen toch weer achterblijven, komt volgens het bedrijf doordat de winkels daar nog de verbeteringsslag moeten maken die in de Benelux al met succes is afgerond.

Roer om

De komende tijd gaat ook bij Matratzen Concord het roer om. ,,Daar plukken we vanaf volgend jaar de vruchten van'', voorspelt directievoorzitter Ton Anbeek. Hij merkt op dat in Duitsland de hele markt voor matrassen onder druk staat. ,,Steeds meer mensen kiezen voor een boxspring. Ook daar spelen we op in'', aldus de topman.

In Nederland en België gaan de zaken wel voor de wind. Bij de winkelformule Beter Bed gingen de verkopen in de eerste helft van het jaar met ruim een vijfde omhoog naar 61,1 miljoen euro. Afgezien van een paar warme en zonnige dagen in de afgelopen weken lieten juli en augustus dezelfde trend zien, zei Anbeek.

Kosten

De kosten zijn in de eerste jaarhelft wel wat opgelopen. Dat is volgens Anbeek onvermijdelijk gezien de investeringen die nodig zijn om mee te kunnen blijven doen in het gevecht om de gunst van de klant.

Met name in e-commerce wordt veel geld gestoken. Momenteel wordt zo'n 5 procent van de omzet online behaald, maar dat aandeel zal de komende jaren naar verwachting groeien, ,,Bovendien oriënteren veel mensen zich online. Dan is het wel zaak dat je ze naar jouw winkel krijgt'', zei Anbeek.

Omzet

De totale omzet van het concern, dat ook nog winkels heeft in Frankrijk, Spanje en Zweden, steeg in de eerste jaarhelft met een kleine 6 procent naar 196,7 miljoen euro. De nettowinst dikte 7 procent aan tot 8,4 miljoen euro.

De brutomarge verbeterde in de eerste jaarhelft verder tot 57 procent. Of de winstgevendheid nog veel veel verder toeneemt, is echter de vraag. ,,In ieder geval niet in dezelfde mate als de afgelopen jaren'', zei Anbeek. Hij sluit zelfs een lichte daling niet uit, onder meer omdat de marges op onlineverkopen nu eenmaal lager liggen.

Het brexitreferendum van eind juni heeft de ambities van Beter Bed om de Britse markt te betreden niet aangetast, zei Anbeek verder. ,,Als er al een effect is, dan zal dat tijdelijk zijn'', zei hij. Ook Italië blijft een ,,witte vlek'' op de kaart die het bedrijf nog graag zou willen inkleuren.