Nieuws/Financieel
384627
Financieel

Starter van de Week: Orange Nano bestrijdt vuil en vocht

Pionier in nanotechnologie

Heiloo - Vieze schoenen, vochtige wanden en roestend metaal. Het tegengaan van vocht en vuil is en blijft een uitdaging van formaat. Ondernemer Jan Dirks van Orange Nano zegt een duurzaam beschermingsmiddel in handen te hebben: een waterafstotende spray die op verschillende materialen kan worden aangebracht.

In september 2015 introduceert Dirks zijn eerste product, PeeBack, in het tv-programma Pauw. Het principe is even eenvoudig als ingenieus. Door een vochtwerende spray aan te brengen op de gevel worden wildplassers bewaterd door hun eigen urine. ,,Het bleek een schot in de roos’’, kijkt Dirks terug op het tv-optreden dat zijn product in de schijnwerpers zette. Onlangs kreeg het nog de eervolle titel ‘Duurzaamste concept’ tijdens de Nijmeegse Vierdaagsefeesten.

Het geheim schuilt in de zogeheten nanotechnologie. Door een mengsel van minuscule deeltjes zilverzand en water aan te brengen ontstaat er een onzichtbare beschermlaag. Hierdoor krijgt het water geen vat op het oppervlak en glijden de druppels eraf. ,,Bovendien komt er geen enkele chemische stof aan te pas”, wijst Dirks op de duurzaamheid van zijn product.

Drie jaar geleden hoorde de oud-marketeer van oliebedrijf Argos voor het eerst over nanotechnologie. Zijn werkgever - recyclingbedrijf GP Groot - deelde het enthousiasme en gaf hem de ruimte zich volledig op deze nog vrijwel onontgonnen markt te storten. Na twee jaar van wetenschappelijk onderzoek door het Duitse Frauenhofer Institut was de PeeBack een feit.

Maar de urine-werende gevels bleken slechts een begin. Eerder dit jaar kwam Piggy Proof op de markt, een schoenspray die zowel op leer als suède toepasbaar is. Dirks: ,,We hebben titaandeeltjes toegevoegd zodat de spray niet alleen vocht en vuil afstoot, maar ook een reinigende werking heeft. Piggy Proof werkt zowel op nieuwe schoenen, als op exemplaren die al vies zijn.”

De productlijn was daarmee nog niet compleet. Dirks: ,,We wilden een trendy productlijn ontwikkelen die een grote doelgroep aanspreekt.” Om dat te vervullen ging hij onder meer in zee met een parfumfabrikant voor een middel dat nare geurtjes - zoals zweet - in de schoen tegengaat.

Orange Nano maakt inmiddels ook naam als het gaat om de bescherming van bouwmaterialen en schoonmaakmiddelen. Volgens Dirks kent nanotechnologie dan ook legio mogelijkheden. Regelmatig moeten zijn sparringpartners van aandeelhouder GP Groot zijn enthousiasme beteugelen. ,,Niet alle ideeën zijn direct te realiseren”, besluit hij lachend.