Nieuws/Financieel
394863
Financieel

Unilever: autonome groei ondanks omzetkrimp

Unilever-topman Paul Polman.

Unilever-topman Paul Polman.

Unilever miste in de eerste helft van 2016 de analistenconsensus met een omzetkrimp van 2,6%. Dat maakte het bedrijf donderdagochtend bekend. De onderliggende groei was met 4,7% juist hoger dan verwacht.

Unilever-topman Paul Polman.

Unilever-topman Paul Polman.

Het levensmiddelenconcern kampte met een negatieve vraag in Europa en Noord-Amerika, terwijl de groei in opkomende markten lager was dan verwacht. De omzet kwam uit op €26,3 miljard. Het bedrijfsresultaat bleef met €3,8 miljard ondanks de moeilijke marktomstandigheden op peil (-0,1pp ten opzichte van consensus).

Dat was te danken aan verbeterde marges in Huishoudelijke Verzorging (onder meer Omo-wasmiddel, +0,7%). Daaraan lagen hogere prijzen (+4,5%) en volumes (+1,4%) ten grondslag. Bij Versnaperingen, waaronder merken als Lipton, Ben & Jerry’s en Magnum vallen, nam de marge het meest toe (+2,5%),

Opkomende markten

In de opkomende markten zette Unilever verschillende strategieën in. In Azië wist het bedrijf hogere volumes weg te zetten (+5,9%). In Latijns-Amerika lukte dat niet en werden de prijzen in het tweede kwartaal verhoogd met 15,2%.

De winst per aandeel overtrof met €0,92 de verwachtingen.