Nieuws/Financieel

Modesector dumpt massaal kleding

ILLUSTRATIE DE TELEGRAAF

De modebranche heeft vorig jaar 6,5% aan onverkochte voorraden van de hand gedaan. Het gaat om een verliespost voor de winkeliers van €315,5 miljoen.

ILLUSTRATIE DE TELEGRAAF

Dit blijkt uit onderzoek van het platform voor maatschappelijk verantwoord ondernemen MVO Nederland. De overgebleven voorraden worden gerecycled, vernietigd, aan goede doelen gegeven of verkocht aan opkopers voor prijzen die ver beneden de marktwaarde liggen. Van €0,25 voor een simpel T-shirt tot €6 voor een luxe jasje.

De modebranche, van producent, groothandel tot winkelier, houdt 21,5 miljoen kledingstukken over. Merken, winkeliers en producenten zeggen vaak dat ze geen onverkochte voorraden hebben, zegt Geeke Wijnia, die de branche onderzocht voor MVO Nederland vanuit de Wageningen Universiteit. „Ze verkopen die voorraden wel. Toch drukken de aantallen die overblijven op de kosten en is het overschot een enorme milieubelasting.”

Niet eerder werd de onverkochte voorraad in Nederland onderzocht. De uitkomsten zijn gebaseerd op enquêtes onder 450 kleine winkeliers, producenten en ketenpartijen.

Outlet-winkel

Van Tilburg Mode en Sport in Nistelrode doet op jaarbasis enkele duizenden items van de hand. De zaak verkoopt naar eigen zeggen 99% van de totale voorraad, vanwege een permanente outlet-winkel.

Van de kleding gaat 70 tot 80% weg zonder korting, zegt eigenaar Peter van Tilburg. „De aantallen zijn te verwaarlozen. Je houdt natuurlijk altijd iets over. Het zou mooi zijn als je alles voor de volle mep verkoopt, maar verkopen en een rendabele omzet halen, is een kunst op zich.”

Herenmodezaak eigenaar Niels Wildenberg van Wildenberg Mode in Eindhoven besefte in 2013 dat de inkoop moest veranderen. De ondernemer nam afscheid van een overtollige voorraad door de inkoop met een waarde van €970.000 met ruim drie ton terug te schroeven. „Nu moet ik soms nee verkopen aan klanten. Voor een ondernemer van de ‘oude economie’ doet dat natuurlijk pijn, maar door te werken met een kleinere voorraad blijft er onderaan de streep meer over.”

'Bederfelijk'

In 2015 werden ruim 1,2 miljoen nieuwe kledingstukken vernietigd. Wijnia: „Merken willen niet dat hun kleding opnieuw op de markt komt. Door kleding op vertrouwelijke wijze te versnipperen of te verbranden proberen zij hun naam hoog te houden. De kleding lijkt door het kortstondige modegehalte alleen net zo bederfelijk als voeding, terwijl die in zijn vorm hetzelfde blijft.”

Recyclingbedrijf Frankenhuis in Haaksbergen versnippert en vervezelt jaarlijks op vertrouwelijke wijze 200 ton aan kleding voor modemerken, nog geen 2% van het gebruikte en ongebruikte textiel dat het bedrijf verwerkt. Hannet de Vries-in’t Veld, directeur van Frankenhuis: ,,De vezels worden gebruikt voor kleding, handdoeken, maar ook voor viltproducten. Dit is altijd beter dan het textiel verbranden.”

Inkoop mode moet op de schop