397458
Financieel

Analyse Lotus Bakeries: Koekjes met gezonde groei

De Belgische koekjesfabrikant Lotus Bakeries (Lotus) is het bedrijf achter merken als Lotus Koffieleutjes, Dinosaurus (kinderkoekjes) en Peijnenburg (ontbijtkoek). Lotus doet met enige regelmaat overnames van oude lokale merken die vervolgens als het ware worden gemoderniseerd. De verkoop ervan wordt vervolgens opgekrikt met veel ondersteuning van marketing, vooral televisiereclames.

Het uitbouwen van merken staat centraal met als doel deze steeds verder te internationaliseren. Een voorbeeld hiervan vormt de slogan ‘Every coffee needs a Lotus’ waarmee gemikt wordt op een mondialisering van het speculaaskoekje.

Lotus profiteert van de internationaal groeiende populariteit van speculaas en de vraag is zelfs zo groot dat er binnenkort een eerste fabriek in de Verenigde Staten komt. Interessant is dat Lotus vorig jaar een tweetal overnames heeft gedaan van bedrijven die zich bezighouden met gezonde tussendoortjes wat in tegenstelling tot koekjes een groeimarkt is.

Focus op eigen merken

De competitieve positie van Lotus is redelijk goed. Dit hangt niet zozeer samen met de volautomatische, hoogtechnologische productielijnen maar des te meer met de verschillende merken. Zo zijn kinderen bijvoorbeeld verzot op de Dinosauruskoekjes en in dit segment (kinderkoekjes bedekt met chocolade) heeft Lotus een marktaandeel van maar liefst 90 procent.

Zo’n tien jaar geleden is Lotus gestopt met de productie voor derden om zich volledig te focussen op de eigen, meer winstgevende merken met steevast veel aandacht voor marketing en productinnovatie. Deze switch heeft de competitieve positie van Lotus duidelijk verbeterd.

Tot de concurrenten behoren grote internationale voedingsconcerns waaronder Mondelēz International waar onder meer het koekjesmerk Lu aan toebehoort.

Ondanks hoge beurskoers niet duur

De beurswaarde van Lotus bedraagt EUR 1,4 miljard en de omzet en winst achtereenvolgens EUR 411,6 miljoen en EUR 45,6 miljoen. De vrij hoge schuld (EUR 197 miljoen) is een gevolg van recente overnames, waarover straks meer. Aan cash is EUR 18,6 miljoen beschikbaar.

Lotus telt 1.339 medewerkers en is met een winstmarge van 11,1% goed winstgevend te noemen. Opvallend is de – absoluut bezien – torenhoge beurskoers: een aandeel Lotus kost op moment van schrijven maar liefst EUR 1.681,05. Sinds de beursnotering is het aandeel nooit gesplitst en hierin zien we een overeenkomst met de eveneens ‘dure’ Berkshire Hathaway-aandelen welke ook nooit zijn gesplitst.

Uitgaande van waardering op basis van de rentabiliteit van het genormaliseerde eigen vermogen van ongeveer 20%, een dividenduitkeringspercentage van zo’n 28% en een discontovoet van 7% valt de intrinsieke waarde van Lotus op ongeveer EUR 2.200,- per aandeel te becijferen. Dit is ongeveer 30% hoger dan het actuele koersniveau.

Groeiende vraag naar gezonde tussendoortjes

Voor Lotus zien wij twee duidelijk kansen. Allereerst internationale expansie. Hierover stelt de bakker van koffieleutjes: "We geloven heel sterk dat we met speculaas een universeel lekker product hebben. Zo zijn er niet veel. Alle culturen houden van speculaas. Dat is een enorme kracht. Het is zoals Coca-Cola. Ook die smaak is onnavolgbaar, je wordt die niet beu."

Omdat de verkopen in de Verenigde Staten zo sterk groeien, investeert Lotus in een nieuwe speculaasfabriek aldaar die in 2019 operationeel zou moeten zijn. Dat is dan de eerste fabriek van Lotus buiten Europa.

De andere kans die we zeker niet onvermeld willen laten heeft te maken met gezonde snacks. Afgelopen jaar deed Lotus twee overnames op dit gebied. Het betrof Natural Balance Foods en Urban Fresh Foods, twee Britse marktleiders op het gebied van natuurlijke en gezonde tussendoortjes waarbij gedacht kan worden aan energierepen en snacks op basis van fruit en natuurlijke ingrediënten. De combinatie van een groeiende vraag naar gezonde tussendoortjes en merkenbouwer Lotus typeren wij als veelbelovend.

Lotus is een goed geleid bedrijf met pure producten en goede groeikansen waarvoor wij amper grote bedreigingen zien. Wel merken we op dat de winstmarges al heel stevig zijn wat maakt dat verdere winstgroei waarschijnlijk vooral uit omzetgroei zal moeten komen.

België en Nederland zijn samen goed voor meer dan de helft van de omzet en hier is het marktaandeel van Lotus al substantieel. Internationale expansie wordt kortom steeds belangrijker voor de groei van de omzet en de winst en inherent zijn daaraan ook risico’s verbonden.

Overigens is opgemerkt dat wat de internationale expansie betreft Lotus telkens eenzelfde, vrij conservatief stappenplan volgt. Eerst wordt een nieuwe markt betreden via de out-of-home-markt (denk aan horeca) zodat consumenten met de producten van Lotus bekend worden. Pas daarna worden de merken ook via supermarkten aangeboden waarbij sterk wordt ingezet op ondersteunende reclame, vooral televisiecommercials. Deze beproefde strategie past Lotus bij het betreden van nieuwe geografische markten telkens met succes toe.

Beursgenoteerd familiebedrijf

Op het management van Lotus hebben we maar weinig aan te merken. Hier is sprake van een beursgenoteerd familiebedrijf waarvan de familie zelf nog zo’n 70% van de aandelen in handen heeft. Familiebedrijven staan erom bekend lange termijn-overwegingen relatief zwaar in alle te maken beslissingen te laten meewegen en dat geldt bij Lotus zeker ook.

Tot afgelopen mei was Jan Boone, kleinzoon van de oprichter Matthieu Boone, bestuurvoorzitter van Lotus. Hij is afgelopen maand door zijn aangetrouwde neef Jan Vander Stichele (52) als bestuursvoorzitter opgevolgd. Vander Stichele is sinds 1996 voor het familiebedrijf werkzaam en hij zorgt ervoor dat het voorzitterschap in handen van de familie blijft.

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van ‘s werelds beste beleggers. Zijn bestseller over Warren Buffett is gratis beschikbaar. Deze analyse is niet bedoeld als individueel advies tot het doen van beleggingen.