Nieuws/Financieel

Mobiel als portemonnee via qr-codes

Qr-codes worden vooralsnog gebruikt om extra informatie op de mobiel te krijgen, maar kunnen ook betaalopdrachten verrichten.

Qr-codes worden vooralsnog gebruikt om extra informatie op de mobiel te krijgen, maar kunnen ook betaalopdrachten verrichten.

Foto: RONALD BAKKER

AMSTERDAM - De mobiele telefoon wordt steeds meer een echte portemonnee. QR-codes maken elke smartphone direct geschikt om online én in fysieke winkels te betalen.

Qr-codes worden vooralsnog gebruikt om extra informatie op de mobiel te krijgen, maar kunnen ook betaalopdrachten verrichten.

Qr-codes worden vooralsnog gebruikt om extra informatie op de mobiel te krijgen, maar kunnen ook betaalopdrachten verrichten.

Foto: RONALD BAKKER

Betaalvereniging Nederland test momenteel in de prakijk het gebruik van qr-codes; een unieke tweedimensionale streepjescode die met de camera van een mobieltje gescand kan worden om vervolgens een actie in gang te zetten, zoals een betaling. In april rustte de organisatie alle collectebussen van de Hartstichting uit met stickers met een qr-code, waardoor met de app van iDeal ook zonder cashgeld kon worden gedoneerd.

Als de tweede testfase met thuisbezorgingen van bijvoorbeeld pizzarestaurants en acceptgiro’s is afgerond, volgt een test in ‘gewone’ winkels. „Je kunt bij de kassa een bon krijgen met een qr-code erop, of gewoon scannen van een scherm op de kassa”, legt directeur Piet Mallekoote van Betaalvereniging Nederland uit. „Nu moet dat nog met een aparte iDeal-app. Maar in het eindplaatje kan dit gewoon met de app van de eigen bank.”

Mobiel

Betalen via een qr-code kan het mobiel betalen versnellen, omdat voor contactloze betalingen niet elke smartphone geschikt is. Voor qr-betalingen is alleen een camera nodig. Mallekoote benadrukt wel dat deze betaalmanier vooral geschikt is voor grotere aankopen of voor verkooppunten waar het lastig of duur is om pinautomaten aan te leggen. „Denk voor dit laatste aan festivals of acties op bijvoorbeeld stations. Voor winkels waarin je snel wilt afrekenen, zoals de supermarkt, zijn qr-codes niet echt een alternatief.”

Nieuwe, vooral versimpelde betaalmanieren namen vorig jaar een enorme vlucht. Uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van de Betaalvereniging blijkt dat het aantal contactloze pinbetalingen maandelijks met bijna 25% zijn toegenomen. In mei van dit jaar stond het aantal contactloze pinbetalingen op zo’n 450 miljoen.

iDIN

De groei van betalingen via iDeal blijft eveneens stevig toenemen, vooral omdat steeds meer consumenten deze online betaaloptie via hun mobiele telefoon gebruiken. Van de maandelijkse betalingen op de smartphone werd vorig jaar 39% met iDeal verricht. Dat is een toename van 11% vergeleken met 2014. De vele storingen die de enorme mobiele groei bij de technische systemen van banken veroorzaakte, is inmiddels aangepakt.

Door het succes van iDeal, wordt op de achtergrond het identificeren via de bank getest. Iedereen die online bankiert moet zich volgend jaar via iDIN met dezelfde inloggegevens voor iDeal kunnen identificeren bij overheidsinstellingen, verzekeraars en webwinkels. Met het systeem hoeven consumenten niet voor elke website zich apart te registreren en toegangscodes te onthouden. Omdat de klant zich al heeft geïdentificeerd bij de bank is iDIN ook voor een dienstverlener of winkelier veilig.

Test

De Belastingdienst is inmiddels als eerste begonnen met een test op de eigen website als inlogalternatief voor de DigiD. De mogelijkheid om iDIN te gebruiken wordt pas zichtbaar als voor het inloggen geklikt wordt op ‘ander toegangsmiddel’. Volgens Mallekoote zijn de reacties op de proef bij de Belastingdienst ‘zeer positief’. „De manier om je te identificeren is nadrukkelijk bedoeld voor webwinkels. De formele ‘go’ om dit daar te introduceren moet nog worden gegeven. Er moet dan ook een mobiele mogelijkheid zijn, mogelijk via de app van de eigen bank. Nu is iDIN nog alleen voor desktop.”

Door de groei van online betalingen, sluiten zich langzaam ook steeds meer technologiebedrijven zich aan bij de Betaalvereniging. De organisatie heeft inmiddels een tiental zogenoemde ‘fintechbedrijven’ als lid. Een wirwar aan betaalmanieren ligt echter niet op de loer, aldus Mallekoote. „Niet alleen ondernemers, ook consumenten geven zelf aan dat zij niet zitten te wachten op honderden betaalmanieren. Je zult uiteindelijk een zekere standaard in deze diensten zien.”