Nieuws/Financieel

Heerlijk, die sportzomer!

Dit wordt natuurlijk weer een interessante sportzomer. Met grote evenementen als het EK Voetbal, de Tour de France, de Olympische Spelen, Wimbledon, Max in de F1. Helaas doen we dan niet mee aan het EK, maar stiekem zullen we toch wel een favoriet kiezen. Ik zet mijn kaarten toch op het gastland, Frankrijk. Leuk, dat kijken naar sport. Maar sport beoefenen, ook dat doen we met zijn allen steeds meer.

Dat past in een brede trend: we eten steeds gezonder, willen fit oud worden. Daar hoort sporten en be-wegen bij. Dat zie je onder meer ook terug in het straatbeeld, vooral in het weekend. Heuse optochten hier en daar van joggers en fietsers. Een goed idee, want sportende mensen zijn volgens vele onder-zoeken, zoals een aantal jaar geleden van TNO, productiever en gezonder. En ze leven ook nog eens langer.

Dat zie je ook terug in andere ontwikkelingen: er zijn al verzekeringsmaatschappijen die het aandurven om verzekerden die aantoonbaar meer bewegen een lagere zorgpremie in rekening te bren-gen. Daarnaast zien we een enorme verschuiving in sponsoring van topsport naar breedtesport. Bedrij-ven zien in dat je goodwill kweekt met het ondersteunen van breedtesport. Een andere ontwikkeling die de groei van breedtesport illustreert, is de opkomst van apps die heel makkelijk mensen koppelen die samen willen bewegen. Zoals CycleWe. In de VS zien we onder meer SportBuddy, Paranoid Fan en Teamster.

Wearable technology

Een andere trend binnen het sporten en fitnessen is wearable technology in de kleding van de sporters. Het zou goed kunnen dat de komende jaren hierin een doorbraak komt. Ten eerste wordt de bestaande technologie steeds mooier en gelikter. De technologie kan ook steeds meer, denk aan bloedmetingen door de huid of meten van zweet op de huid. De technologie – waaronder sensoren – wordt ook steeds meer onzichtbaar weggewerkt in sportschoenen, helmen, brillen, tennisrackets en shirts. Ook topspor-ters gebruiken trouwens steeds meer technologie om hun prestaties te verbeteren. Zo trainen topbas-ketballers met speciale brillen die hersenen en zenuwen slimmer maken.

Interessant voor beleggers

Zijn bovengenoemde ontwikkelingen ook nog voor beleggers interessant? Ik denk van wel. Want er zijn natuurlijk beursgenoteerde ondernemingen die zich helemaal richten op zaken die met bewegen te maken hebben. Vooral ook als je weet dat sporters vaak niet bepaald bezuinigen op hun materiaal. Toerfietsers draaien vaak hun hand niet om voor de aankoop van een fiets van duizenden euro’s. En ook bij andere sporten bezuinigen de sporters doorgaans niet op het gebruikte materiaal en de apparatuur waarmee de prestaties worden gemonitord, zoals stappentellers en dergelijke.

Groei(I)

Bovendien gaat het om een trend die de komende jaren alleen maar zal groeien, volgens onder meer onderzoeksbureaus als het Amerikaanse Transparancy Market Research en het Britse Statista. Het laat-ste bureau verwacht dat de mondiale markt voor sportartikelen tussen nu en 2020 met circa 24% zal groeien. Een interessante trend dus voor beleggers die op zoek zijn naar bovengemiddelde groei. Maar welke bedrijven passen nu bij deze ontwikkeling? Het Amerikaanse Under Armour is onder meer sterk in slimme draagbare gadgets, waarmee sporters allerlei data over hun prestaties kunnen verzamelen. Zij spelen dus in op het groeiend aantal sporters en fitnessers die het erg belangrijk vindt om de prestaties te meten, in kaart te brengen.

Amer Sports(I)

Een bedrijf dat vermoed ik niet bij veel Nederlandse beleggers bekend zal zijn is het Finse Amer Sports. Zij produceren hoogwaardige kleding en attributen voor een breed spectrum aan sporten, zoals skiën, snowboarden en duiken. Veel bekender zijn natuurlijk de Duitse sportschoenen- en sportkledingfabri-kant Puma. En het Amerikaanse Nike. Zij liften niet alleen mee op de toenemende aandacht in de wes-terse wereld voor bewegen en gezondheid, maar ze spinnen ook garen bij het modische aspect dat voor velen de schoenen en kleding hebben.

En ook Accell, de Nederlandse onderneming die garen spint bij de enorme groei van toerfietsen in Euro-pa, past helemaal binnen deze trend.

Mooie brede ‘waaier’ van bedrijven

Ik verwacht dat gezien de mooie, gestage groeicijfers voor de markt voor sport- en fitnessartikelen be-leggers hier de komende jaren plezier aan kunnen beleven. Mits ze een mooie brede ‘waaier’ van bedrij-ven kiezen. Bedrijven die gezamenlijk echt deze brede trend vertegenwoordigen. Als u zelf deze week weer gaat sporten of fitnessen: veel plezier! En vergeet niet die goede warming up te doen! En erg veel plezier toegewenst met alle evenementen. Want het wordt natuurlijk hoe dan ook een heerlijke sport-zomer!

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest

(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik kunt u hier vinden.