Nieuws/Financieel
406780
Financieel

 

Rik Booltink

Eindhoven ,,We zijn een heel klein bedrijfje en stellen nog helemaal niets voor, maar over vijf jaar kent iedereen ons.”Andy Su, bestuursvoorzitter van het Taiwanese Darfon, heeft er alle vertrouwen in: vanuit Eindhoven gaat Darfon de Europese markt voor elektrische fietsen veroveren.

Darfon is een van elektronicagiganten uit Taiwan. Het bedrijf heeft een oogje laten vallen op de markt voor elektrische fietsen, een markt die nu wordt gedomineerd door oer-Nederlandse merken als Gazelle, Sparta en Batavus. Darfon komt met het e-bikemerk BESV.

De oorsprong van Darfon heeft niets te maken met tweewielers. Het bedrijf is een grote speler in de productie van toetsenborden voor laptops en notebooks. In 2015 boekte het Taiwanese bedrijf, goed voor twintigduizend werknemers over de hele wereld, een omzet van één miljard dollar.

Darfon, op zijn beurt onderdeel van de BenQ Group, voorzag jaren geleden een krimp van de markt voor toetsenborden en verzette de bakens. De Taiwanezen ruiken nu kansen in de e-bikebranche en zetten hun elektronicakennis daar in.

,,Dit is dé tijd voor de e-bike. Er is wereldwijd steeds meer aandacht voor de omgeving en duurzaamheid. De elektrische fiets biedt oplossingen, op meerdere vlakken”, zegt Su, die het project met vijftig man gestalte geeft. Twaalf daarvan, een mix van Nederlanders en Taiwanezen, zijn gevestigd in in het Europese hoofdkantoor in Eindhoven. Ook is er een servicecenter in Heerde.

Darfon begon jaren geleden met de productie van powerkits voor e-bikes van andere merken. Na de losse componenten kwam de OEM-productie voor Vanmoof en Flyer. ,,Om echt toekomst te kunnen hebben, vond ik het belangrijk om een eigen brand te brengen. We hebben Votani gelanceerd om vooral kennis te maken met de industrie. BESV is ons trendy uithangbord.”

De naam BESV is samengesteld uit de eerste letters van de termen beautiful, eco friendly, smart en vision. Het merk positioneert zich op een eigen manier. Waar de gevestigde orde veelal e-bikes maakt die zijn gebaseerd op het uiterlijk van een gewone fiets, kiezen de Aziaten voor een ‘extreme’, niet-alledaagse vormgeving. Bovenal moeten de modellen dankzij de knowhow op elektronicavlak ‘intelligent’ zijn met technische snufjes.

,,In de elektronicawereld zitten we dicht bij het vuur. Op sommige fronten zijn we al heel ver. We krijgen relatief veel batterijcapaciteit in een kleine ruimte. En we hebben e-bikes met slimme extraatjes”, zegt Su, die voor Eurobike 2017 de ‘next generation e-bikes’ aankondigt. Eurobike in Friedrichshafen is de plek waar de industrie traditioneel de nieuwste fietsen als eerste toont.

BESV zit volgens Su nog in een opstartfase en wil nu vooral leren en verbeteren. ,,Dat is precies de reden dat we in Europa voor vestiging in Nederland hebben gekozen. Nederlanders hebben gemiddeld drie tot vijf fietsen, ze zijn koning van de fiets. Onze visie: als we succesvol zijn in Nederland, dan kunnen we dat overal zijn.”

Daarnaast heeft ons land volgens de CEO een sterk netwerk van distributeurs en winkels en werkt de provincie Noord-Brabant goed mee om de opmars vanuit Eindhoven mogelijk te maken. Op dit moment heeft BESV hier twaalf dealers. Mogelijk biedt de fabrikant de e-fietsen binnenkort ook aan via Bol.com. Dit om sneller meer mensen bekend te maken met het product.

Su, die sinds medio vorig jaar fietsen verkoopt in ons land, wil de eerste twee jaar vooral gebruiken om te zaaien en om feedback te krijgen. ,,Hoe kunnen we aanbieden wat mensen verlangen? We gaan in eerste instantie voor kwaliteit”, zegt hij.

,,Ik heb geen tijdslimiet, maar hoop en reken erop dat we binnen vijf jaar wereldwijd leidend zijn in de e-bike-industrie. Ons team is sterk. Volgend jaar moeten we al wat meer verkopen. We kunnen dan, als alles meezit, break-even draaien.” Voor dit jaar ligt het target op een afzet van zesduizend e-bikes wereldwijd. De helft daarvan gaat naar de Benelux. Volgend jaar hoopt Su op een afzet van tienduizend stuks.

De productie van fietsen gebeurt vrijwel volledig in Taiwan. Een klein gedeelte wordt in Tsjechië gemaakt. Daar produceert Darfon nu toetsenborden voor Apple en is nog capaciteit voor een grotere productie. ,,We kijken nu of we een groter deel van de productie naar Europa kunnen verplaatsen. Dit om sneller op trends in de markt in te spelen. We sparen zo zes weken boottijd uit”, zegt Su.