Nieuws/Financieel

Reders slaan alarm

BURO DIJKSTRA

ROTTERDAM - De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) maakt zich groeiende zorgen over het ‘uitvlaggen’ van Nederlandse schepen naar het buitenland.

BURO DIJKSTRA

,,Voor het eerst sinds 2005 daalt het aantal vrachtschepen onder Nederlandse vlag. Deze ontwikkeling bedreigt de hele maritieme cluster in ons land. Veel banen vragen nautische kennis. Die komt in gevaar”, vindt KVNR-voorzitter Tineke Netelenbos, oud-verkeersminister.

Zij pleit voor de oprichting van een Maritieme Autoriteit Nederland om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. ,,Naar Deens voorbeeld. Daar hebben ze het economisch belang van de eigen zeevaart goed begrepen. Ook Nederland moet het vestigingsklimaat optimaliseren. Maar daar is wel een efficiënt en concurrerend register voor nodig.”

Miljardensector

Volgens het jaarverslag 2015 van de KVNR zijn er in de Nederlandse zeevaart circa 800 ondernemingen actief die bijna 2000 schepen beheren. ,,Daarvan varen er iets meer dan de helft onder Nederlandse vlag. Dat neemt af, terwijl het aantal schepen van Nederlandse reders onder buitenlandse vlag toeneemt. Hier blijft het vestigingsklimaat dus achter.”

De omzet van de Nederlandse zeevaartsector bedroeg vorig jaar bijna zes miljard euro. De toegevoegde waarde was ruim twee miljard, circa 70% wordt aan de wal verdiend. Het gaat om 16.000 banen.

Profiteren

Netelenbos pleit voor snelle maatregelen om in Nederland de concurrentieslag niet te verliezen. ,,Het moet weer aantrekkelijk worden in ons land maritieme activiteiten te vestigen. Die staan nu onder druk en daar profiteren andere landen in en buiten Europa van die wel fors willen investeren in het aantrekken van reders en schepen.”

Denemarken, Engeland en Singapore zijn daar volgens haar voorbeelden van. ,,Nederland is in 2015 te laks geweest. Onze reders merken nauwelijks beloofde verbeteringen. We hebben nu dringend behoefte aan daadkracht, anders laten meer scheepvaartbedrijven Nederland links liggen”, stelt ze.