411150
Financieel

Doorbreker Mariska van Bohemen (28)

Eerlijke datahandel

Amsterdam - Waarom heb je als gebruiker geen inzicht en controle over welke gegevens er over je verhandeld worden? En waarom zien je er niets van terug in de vorm van een leuk bedrag? Frustraties over de handel in persoonsgegevens vormt de basis van het Amsterdamse bedrijf Dime-data is me.

Mariska van Bohemen (28) kreeg drie jaar geleden tijdens haar studie Media en Informatie de opdracht om een innovatief concept voor de informatiebranche. Met een aantal studenten besloot ze een platform te ontwikkelen voor eerlijke datahandel.

“Tijdens ons marktonderzoek merkten we dat er veel vraag naar transparante datahandel was. Tegelijkertijd schrokken we dat er zo weinig bewust zijn was. Veel mensen weten niet dat er met hun data gehandeld wordt”, vertelt Van Bohemen.

Persoonlijke data zijn geld waard. Bedrijven gebruiken de gegevens om gericht te adverteren en aanbiedingen te doen. Ze verzamelen de gegevens zelf of kopen ze bij datahandelaren. In Nederland zijn zo’n 180 datahandelaren actief, waarvan Dime er één is.

“Onze data is waarschijnlijk iets duurder, maar bedrijven die onze data kopen weten dat voor alle gegevens toestemming is gegeven. Bovendien vloeit een deel van het aankoopbedrag terug naar de gebruikers van wie de data is. Door onze transparante werkwijze kunnen we heel specifieke data leveren, waardoor klanten beter resultaat kunnen verwachten.”

De startup krijgt veel positieve reacties. Wel merkt Van Bohemen dat veel bedrijven het spannend vinden om data aan te schaffen, omdat er zoveel kritiek op is. “Wij willen die kritiek omzetten naar meerwaarde. Bedrijven ervan overtuigen dat het geen probleem is als ze bij ons data kopen. Dat gebruikers daarmee akkoord zijn.”

Dime haalt op dit moment de data uit Facebook, LinkedIn en Instagram. Het gaat om persoonsgegevens als leeftijd en woonplaats, en bijvoorbeeld locatiegebonden gegevens uit statusupdates zoals welke evenementen of restaurants bezocht zijn. Gebruikers bepalen zelf welke gegevens wel en niet verhandeld mogen worden. Bijvoorbeeld wel leeftijd en geboortedatum, maar niet relatiestatus.

“In de toekomst willen we het ook mogelijk maken om trefwoorden te laten uitschakelen. Bijvoorbeeld dat als je een bericht plaatst waarin je een bepaalde politieke partij noemt, je niet aan zo’n trefwoord gekoppeld kunt worden.”

Dime is momenteel met bedrijven uit diverse branches in gesprek, waaronder een festivalorganisator en een vliegticketverkoper. “We richten ons in eerste instantie op studenten, maar willen het in de toekomst breder trekken”, besluit Van Bohemen die op korte termijn de eerste contracten verwacht te sluiten.