411161
Financieel

AEX gidspaaltjes

1 / 3

Stel u krijgt de opdracht “Stap in en koers in de tweede helft van dit jaar naar de 475 AEX horde op het Damrak”, een mooie en technisch gezien geen onmogelijke opdracht. Maar welk vervoersmiddel pakt u en welke route is daarbij geschikt? Sta mij toe met een stukje proza een drietal alternatieven voor te schotelen met elk hun eigen navigatiepaaltjes.

1 / 3

Navigeren

Ik hanteer sinds lange tijd de volgende definitie van technische analyse: “Inschatten wat normaal gesproken de volgende stap van de markt is”. Om dat te kunnen doen, wordt de grafiek geanalyseerd, op zoek naar subjectieve en objectieve bevindingen die tezamen een verantwoord scenario moeten opleveren. Anders gezegd, de analyse moet een navigatieplan bieden als houvast voor de aan te vangen rit. Maar er zijn zeer uiteenlopende navigatieplannen denkbaar met elk hun eigen karakteristieken en invullingen. Ik heb er een paar voor u.

Rally en landweg

Als eerste alternatief kunt u kiezen voor een snelle rally-auto. U kent ze wel, de bont gekleurde auto’s, volledig gestript op één bestuurdersstoel na, stevig vastgeschroefd aan metalen stangen om mogelijke klappen onderweg op te kunnen vangen. U trekt uw race pak aan, zet de helm op, doet handschoenen aan en neemt plaats achter het stuur. De motoren worden gestart en met bulderend geweld gaat u er van door. U kiest natuurlijk voor het bochtige en blubberige landweggetje, want dat is voor u de ideale route. U kunt immers rap en snel schakelen, flink gas geven, remmen en weer optrekken, daarbij snelle bochten nemen en allerlei obstakels zien te vermijden. U ziet vrijwel elk detail, er ontgaat u niets. Met de AEX daggrafiek op schoot gaat u op weg naar de 475 passage, waarbij u onderweg meerdere beren tegenkomt op respectievelijk 440 en 458. Het wordt een lange en vermoeiende rit, succes! En pas op als u per abuis de 426 afslag neemt, dan kunt u beter stoppen en uitstappen.

 

Auto en hoofdweg

Als tweede alternatief heb ik een mooie luxe personenauto in de aanbieding. Het is een moderne Hybride auto met automatische schakeling, super stille en zuinige motor. Een mooi en veilig interieur, inclusief airco en adaptive cruise control, parking assistance en overige hulpmiddelen. Een prima auto voor leuke toeristische routes met regelmatig tussen-stops om even te genieten van het landschap. U begrijpt dat u met deze mooie auto niet kiest voor het modderige landweggetje, nee, u neemt de hoofdweg door een glooiend landschap, u zigzagt over de hoofdweg met vloeiende bochten en hellingen met zo nu en dan een versperring waar u soepel omheen stuurt. Met de AEX-weekgrafiek op schoot laveert u thans langs het 426 paaltje, maakt u een scherpe bocht naar 458, om daarna in een hogere versnelling rap richting het noorden te toeren, veel plezier!

 

Bus en snelweg

Als derde alternatief schets ik u de mogelijkheid om gebruik te maken van de autobus. De chauffeur opent zijn deuren en nodigt u uit om plaats te nemen. Nee, niet achter het stuur maar in de bus. U hoeft zich niet te bekommeren over de rit, daar heeft u immers de chauffeur voor. Hij zal u, als het goed is, veilig naar de 475 halte brengen. De bus zal wellicht nog enkele tussenstops en extra rondjes maken tot wellicht 420, maar dan wordt het hoog tijd om de snelweg op te draaien, de cruise control aan te zetten en zonder al teveel stuurmanskunst de route te vervolgen.

U neemt achter in de bus plaats, zet een muziekje op, pakt uw tablet om het laatste nieuws te lezen en dommelt langzaam maar zeker weg. Nu maar hopen dat de chauffeur op tijd meldt dat het 475 reisdoel is bereikt. U bekommert zich niet over de AEX maandgrafiek op de schoot van de chauffeur, of heeft u een kopie van de route meegenomen om stiekem mee te kijken en vast te stellen dat de autobus wellicht doorrijdt naar de halte van 510 punten.

 

Meetlat

De oplettende lezer heeft al lang in de gaten dat bovenstaand proza inspeelt op het belangrijke begrip ‘timeframe’ of beleggingshorizon. De keuze van het timeframe, of meetlat zo u wilt, bepaalt de mate van inspanning die u moet leveren om het gewenste doel te bereiken. Aan u de keuze welk vervoermiddel en welke weg u kiest om elkaar binnenkort bij 475 de hand te schudden. Ik wens u een veilige en plezierige reis.

Disclaimer: Nico Bakker (www.nicoprbakker.nl) is directeur/eigenaar van BTAC Visuele Analyse en als zelfstandig consultant gelieerd aan BNP Paribas SA (www.bnpparibasmarkets.nl).

De informatie in deze publicatie is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Iedere belegging die u overweegt, dient u te toetsen aan uw persoonlijk beleggersprofiel of te bespreken met uw beleggingsadviseur. De waarde van uw beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. De standpunten en vooruitzichten van Bakker geven zijn technische mening weer over het betreffende item in zijn hoedanigheid als technisch analist en consultant. Zijn beloning staat/stond/zal niet direct of indirect in relatie (staan) met zijn specifieke aanbevelingen of standpunten in deze publicatie.