Nieuws/Financieel
427588
Financieel

Hema halveert verlies

AMSTERDAM - Hema heeft zijn verkopen afgelopen jaar behoorlijk opgevoerd. Het nettoverlies werd teruggebracht tot 72,5 miljoen euro, van 189,2 miljoen in 2014.

De totale omzet van HEMA kwam uit op ruim 1,1 miljard euro, bijna 6 procent meer een jaar eerder. In winkels die al langer dan een jaar open zijn bedroeg de groei 3,2 procent.

HEMA slaagde er onder meer in om marktaandeel te winnen op het gebied van kleding, huishoudelijke producten en etenswaren. Verder zijn de verkopen buiten Nederland stevig uitgebreid omdat in landen als Frankrijk en Spanje meerdere nieuwe winkels zijn geopend.

Het nettoverlies van HEMA is teruggebracht tot 72,5 miljoen euro, van 189,2 miljoen in 2014. Dat de keten toch opnieuw in de rode cijfers belandde had vooral te maken met een schikking van een oud conflict met franchisenemers en een grote opruiming van verouderde voorraden. HEMA deed daarbij tal van producten tegen lage prijzen van de hand. Verder had het concern last van een ongunstige wisselkoers. De inkoop van HEMA gaat voor een groot deel in dollars en de dollar was afgelopen jaar erg duur.

Volgens topman Tjeerd Jegen heeft HEMA sinds 2008 niet meer zo'n sterke omzetgroei laten zien. "Hierdoor kunnen we onze blik richten op de toekomst van HEMA en dat is groei. Hoewel we in 2015 goede voortgang hebben geboekt, is er nog veel werk aan de winkel om zowel de operationele processen als de financiële resultaten te verbeteren."

HEMA heeft de stijgende lijn in de eerste maanden van 2016 verder doorgetrokken, gaf Jegen aan. Daarmee onttrekt het bedrijf zich aan de huidige malaise in de winkelsector, die onlangs nog het einde betekende van de warenhuizen van V&D. Dat HEMA er wel in slaagt te groeien, schrijft de directeur onder meer toe aan de sterke focus op het eigen merk.

De verdere ingrepen die de topman wil doorvoeren kosten geen banen. "Mijn boodschap is er juist een van groei. Daar hebben we juist meer mensen voor nodig." HEMA denkt ook in Nederland nog groter te kunnen worden, door de winkelinrichting aan te passen en meer met klantgerichte aanbiedingen te komen.