Nieuws/Financieel
428004
Financieel

STARTER VAN DE WEEK

Elke ochtend vers brood

Amsterdam - Eerlijk eten is hip en maaltijdboxen zijn een trend. Patrick Boon (44) speelt daar op in met zijn bedrijf Handgemaaktbrood. De ondernemer houdt een crowfundingcampagne voor het eerste broodabonnement van Nederland.

"Wat is er lekkerder 's ochtends dan de geur van versgebakken brood in je keuken?" Patrick Boon is gek op brood en wil zijn Handgemaaktbrood het liefst in zoveel mogelijk Nederlandse huizen verspreiden.

Vorige maand startte hij een crowdfundingcampagne voor een broodabonnement. Via de website kun je vanaf 25 euro investeren in het idee. In ruil daarvoor krijg je een pakket diepgevroren, ambachtelijk gemaakt brood thuisbezorgd. Je kunt het brood in de oven afbakken en de inhoud van het pakket moet voldoende zijn voor een hele week.

Het bedrijf van Boon is onbekend, maar niet nieuw. De Schoorlse ondernemer verkoopt Handgemaaktbrood al drie jaar via zo'n honderd horeca- en speciaalzaken in Nederland. "Het brood komt uit een bakkerij in Duitsland," vertelt hij. "Geen enkel product is hetzelfde want de broden worden met de hand gemaakt. De bakkers nemen echt de tijd: ze laten het deeg drie keer rijzen en afkoelen. Deze techniek zorgt er niet alleen voor dat het brood lekker wordt maar ook dat het veel langer vers blijft dan supermarktbrood. En dat zonder conserveermiddel."

Boon is van huis uit fotograaf maar werd op slag verliefd op de Duitse bakkerij toen zijn schoonvader hem meenam naar München. Die was tot zijn pensioen leverancier van afbakbrood en inspireerde zijn schoonzoon om brood van de ambachtelijke bakkerij in Nederland te gaan verkopen.

Met Handgemaaktbrood speelt de ondernemer in op de trend dat consumenten meer aandacht hebben voor gezond voedsel. "Mensen zijn bereid om meer te betalen voor écht eten."

Het brood wordt bij de verkooppunten geleverd door Leen Menken, de koeriersdienst die ook de maaltijdboxen van HelloFresh bezorgt. De leverancier is klein en flexibel en dat is ideaal voor Boon, die bij sommige winkels maar een paar broden per week levert.

"Ons brood is nog lang niet overal te krijgen, terwijl de koeriersdienst in principe best een doosje bij iemand thuis kan bezorgen", vertelt hij. "Kennissen vroegen me waarom mijn product niet bij hun in de buurt te koop is. Zo ontstond het idee voor een broodabonnement."

"Eigenlijk is de crowdfunding vooral bedoeld om onder de aandacht te komen en te testen wat mensen verwachten van een abonnement," legt Boon uit. 71 klanten hebben inmiddels meegedaan aan de campagne. Volgens de ondernemer heeft hij een hoop geleerd van hun reacties. "Het zou mooi zijn als we het doelbedrag halen, maar het broodabonnement komt er hoe dan ook."