Nieuws/Financieel

Nieuwe effectenbeurs zet sociale media in voor openheid

AMSTERDAM - Nederland heeft een nieuwe effectenbeurs, Nxchange, die bij het aantrekken van Europese bedrijven de aanbieders en beleggers zonder tussenkomst van banken en brokers laat werken.

Fastned, landelijk netwerk van snelladers, is het eerste genoteerde bedrijf aan Nxchange.

Deze online beurs spreekt met meer partijen en verwacht dit jaar een tiental noteringen te kunnen melden, alle sterk op Europa gericht.

De handel vindt 24 uur per dag, 7 dagen per week plaats en alle transacties worden per direct afgerekend.

AFM-vergunning

De nieuwe beurs werkt met een AFM-vergunning en heeft Euroclear als zogeheten deportbank. Eerder kreeg Nxchange al goedkeuring van het ministerie van Financiën.

Het beursbedrijf is opgezet door Marleen Evertsz, directeur van GoldRepublic, het handelsbedrijf in fysiek goud. De voormalige managing director bij marketmaker Optiver hamert al langer op meer transparantie voor afhandeling van beurstransacties.

Nxchange zet sociale media in voor informatieverstrekking door leden van de digitale beurs. Een verschil met andere beurzen is dat geldverstrekkers via sociale media direct vragen aan het bedrijf kunnen stellen, waarbij de onderneming die kapitaal via de beurs wil aantrekken potentiële overleggers online van informatie moet voorzien.

Informatie open

De bedrijven die genoteerd zijn aan Nxchange kiezen ervoor ook die informatie snel online te delen. ,,Zodat investeerders in staat worden gesteld een goed gefundeerde beleggingsbeslissing te nemen”, aldus Evertsz.

De beurs is volgens de oprichters opgetuigd als alternatief voor de 'dure' en 'complexe' beursgangen in Nederland. Die vereisen veel papierwerk en maanden voorbereiding met behulp van juristen, brokers en banken.

Met sociale media

Volgens Evertsz rekenen die partijen doorgaans te veel. Voor beleggers is bovendien niet altijd voldoende helder hoe de transacties werken en waarvoor ze precies betalen, aldus de oprichters.

Nxchange biedt dus naast de primaire markt voor handel van effecten een secundaire mark met de sociale media, waarin beleggers en bedrijven tot elkaar kunnen komen zonder tussenkomst van banken en brokers.

,,In deze tijd van sociale netwerken is het logisch om ook voor de  effectenhandel met een oplossing te komen, waarbij bedrijven en investeerders elkaar rechtstreeks kunnen vinden”, aldus Evertsz.

Crowdfunder

Zij ziet de beurs als een combinatie van crowdfunding en een onder toezicht staande digitale marktplaats voor effecten.

Anders dan bij veel huidige beurzen, zijn alle financiële informatie en onderliggende stukken op het platform beschikbaar. Bijvoorbeeld alle rapporten van analisten over het bedrijf komen op de fondsenpagina.

Lees meer over beleggingsfondsen