Nieuws/Financieel
429139
Financieel

‘Fusie vermogensbeheerders logische stap’

AMSTERDAM - Theodoor Gilissen en Insinger de Beaufort willen volgend jaar verder als een private bank. European Private Bankers, het moederbedrijf van Theodoor Gilissen, kondigde dinsdag de overname van de concurrent aan. De klanten van de twee oude vermogensbeheerders worden er beter van, beloven bestuursvoorzitters Peter Sieradzki van Insinger de Beaufort en Tanja Nagel van Theodoor Gilissen.

Wanneer is de overname van Insinger de Beaufort gaan spelen?

Sieradzki: „Ik ken Tanja goed. Wij zijn al lang als concullega’s met elkaar in gesprek. Het overnameproces is ruim een jaar geleden begonnen. Het heeft een tijd geduurd, omdat wij op voorzichtige en degelijke manier uitzochten of dit zinvol is voor onze organisaties en aandeelhouders.”

Was samenwerken geen optie?

Nagel: „Er was meteen het idee om te fuseren. Samenwerkingen voor banken zijn lastig zonder volledig te integreren.”

Sieradzki: „Insinger de Beaufort en Theodoor Gilissen zijn twee private banks van soortgelijke grootte in Nederland, waar vermogensbeheer een vrij kleine markt is. Dit zijn twee banken met met een goede reputatie, soortgelijke klanten, een rijke historie en goede klantbediening.”

Verdwijnt er met een fusie tussen Theodoor Gilissen en Insinger de Beaufort niet respectievelijk 135 en 236 bankhistorie?

Nagel: „De historie houden we overeind houden in de nieuwe bank. Wij vinden dit een goede combinatie.”

Sieradzki: „Het is de bedoeling dat onze klanten profiteren van onze lange historie. Wij hebben een rijke ervaring met klanten. De relaties met klanten beslaan vaak meerdere jaren, en gaan vaak over van generatie op generatie. Dat gaan we niet weggooien.”

Welke naam krijgt de nieuwe bank?

Nagel: „Dat staat nog op de agenda. De fusie hebben wij nu bekendgemaakt. Dat is de volgende stap. Over de naam is nog niet nagedacht.”

Wat moet de nieuwe bank bieden?

Sieradzki: „Een doel is om onder andere zeer servicegericht te blijven werken. Dit is ook kenmerkend voor een toonaangevende private bank. Wij willen doorgroeien, maar rekenen dit niet in cijfers af. Klanten moeten bij ons willen bankieren. En wij willen de werkgever voor aankomend talent in Nederland zijn.”

Ligt de uitdaging bij vermogensbeheer in digitalisering?

Sieradzki: „De uitdaging is om het goed te doen. Digitalisering moet een toegevoegde waarde zijn, maar moet niet de plaats personal service overnemen. Digitalisering moet de persoonlijke dienstverlening beter maken.”

Waarin is vermogensbeheer veranderd?

Sieradzki: „Bij ons is dat de breedte van dienstverlening. Het gaat niet meer om advies over de te kopen aandelen, maar over de vraag wat is toekomst voor mijn vermogen en mijn familie? Hoe breng ik alles in kaart en maak ik een goede planning voor mijn toekomst en die van mijn familie? Het gaat nu meer om de diepte en breedte van de vertrouwensband tussen de bank en de klant.”

Nagel: „Bij ons geldt hetzelfde.”

Hoe verloopt het proces tot de fusie in de loop van volgend jaar is voltooid?

Nagel: „Dit zijn formele processen die tijd vragen en waar je de tijd voor moet nemen. Het moet ook zorgvuldig gaan. De komende periode kijken we hoe de organisaties nu echt op elkaar lijken, welke it-platformen er zijn. Alles moet goed op orde zijn voor je de banken samenvoegt. Cliënten moeten er zo min mogelijk last van hebben. Dat vergt tijd.”

Sieradzki: „De cliënt moet er beter van worden.”