Nieuws/Financieel
429263
Financieel

STARTER VAN DE WEEK

Onderneemster Maartje (14) doet alles zelf

Tilburg - Maartje Stapel was 11 toen haar eerste webshop online ging. Afgelopen zomer lanceerde de nu 14-jarige onderneemster haar nieuwste online sieradenwinkel: Little March.

„Ik begon op mijn negende met het maken van sieraden omdat ik allemaal leuke armbandjes in de winkel zag die ik met mijn zakgeld niet kon betalen”, vertelt de ondernemende Tilburgse.

Toen haar creaties ook gretig aftrek begonnen te vinden bij haar vriendinnen, die van haar zus en moeder en bij familieleden besloot Maartje er geld voor te gaan vragen. Om een overzicht te hebben van haar creaties besloot ze op haar elfde om haar sieraden online te zetten.

Inmiddels is de middelbare scholiere al toe aan de derde editie van haar webshop. „Ik wilde een andere uitstraling”, vertelt ze. „Minder kinderachtig. Dus ben ik afgelopen zomer helemaal in het bouwen van een nieuwe shop gedoken en in augustus ging Little March online.”

De jonge onderneemster bouwde haar nieuwe webshop helemaal zelf. Ze doet sowieso eigenlijk alles zelf, vertelt ze. Het maken van sieraden (ongeveer de helft van de producten op haar website heeft Maartje zelf gemaakt), het contact onderhouden met leveranciers wereldwijd, het fotograferen van de producten, het verwerken van bestellingen, het beheren van haar financiën.

„Ik ben verstandig. Ook met geld. Dat weten mijn ouders ook”, aldus Maartje. „Ik vraag mijn ouders en zus wel eens om advies hoor, maar in principe doe ik alles zelf.”

Het gaat goed met Little March. Inmiddels kent Maartje lang niet meer al haar klanten. „Natuurlijk vind ik het leuk als vriendinnen bij mij bestellen maar het allerleukste is het als ik bestellingen krijg van mensen die ik niet ken.” Haar meeste klanten zijn jonge meisjes en hun moeders. De webshopeigenaresse vindt het belangrijk om haar prijzen laag te houden, zodat ook kinderen de sieraden kunnen betalen. „Dat is tenslotte de reden dat ik hier ooit mee begonnen ben.”

Ze hoopt met haar verhaal ook anderen kinderen te inspireren. „Een eigen bedrijfje als je jong bent kan makkelijk, als je het maar leuk vindt wat je doet”, denkt de onderneemster. Ze heeft wel een belangrijke boodschap voor jonge aspirant-ondernemers: school gaat altijd voor. „Als ik thuiskom maak ik eerst mijn huiswerk en pas daarna ga ik bestellingen inpakken. Nieuwe collecties maak ik vooral in het weekend en tijdens de vakanties want dat kost veel tijd. Als ik daarmee bezig ben kan ik lekker mijn gedachten verzetten. Het is wel werk maar zo voelt het niet.”