Nieuws/Financieel
432572
Financieel

Het einde van de autoindustrie

Auto’s die nog steeds op vervuilende brandstoffen rijden, verdwijnen de komende tien jaar. Maar niet alleen dat: auto’s gaan ook veel sneller dan we dachten zelfrijdend worden. En dat zal gigantische gevolgen voor de autoindustrie hebben.

Dit stelt de onder meer Tony Seba, werkzaam aan de prestigieuze Amerikaanse Stanford universiteit. Ik geloof dat Seba gelijk gaat krijgen. En zijn gefundeerde voorspelling zet industrieën totaal op zijn kop. Wat ook relevant voor beleggers is.

Sterke toename

Seba is niet de eerste de beste. Sinds 2001 doceert Seba op Stanford over schone energie. Daarnaast is hij als ondernemer en adviseur actief in de sector.

En hij en trouwens ook veel andere analisten, verwachten dat het met elektrische voertuigen – die nu nog 1% van de markt uitmaken – heel snel zal gaan. Seba voorspelt dat in 2026 alle nieuwe wagens in autoland Amerika elektrisch zullen zijn.

Tesla

Tesla heeft natuurlijk de markt voor elektrische auto’s opengebroken. Door auto’s te maken die er niet alleen fantastisch uitzien, maar ook heel goede prestaties leveren.

Zoals sneller optrekken dan een Porsche. Voor de oppervlakkige beschouwer lijkt het nu misschien alsof elektrisch rijden een leuk speeltje voor de happy few is.

Maar steeds meer autofabrikanten komen met elektrische modellen. En dat brengt enorme veranderingen met zich mee. Zo zullen denk ik onderhoudsbedrijven zich ernstig zorgen moeten gaan maken. Het onderhoud van elektrische voertuigen is tien tot honderd keer goedkoper.

Elektrische auto’s zijn gewoon veel bedrijfszekerder. Zodat er veel minder reparaties nodig zijn.

Zelfrijdend

Maar Seba ziet nog een disruptiegolf voor de auto-industrie en alles wat daar mee te maken heeft; zelfrijdende auto’s. En ook dat is dichterbij dan menigeen denkt.

Op woensdag 16 maart dit jaar reden ongeveer vijftig zelfrijdende auto's over de A2 van Amsterdam naar Beesd en terug. Dat gebeurde overdag, tussen het overige verkeer, om te kijken hoe dat gaat. De auto's – BMW’s, Hyundai’s, Mercedesen, Tesla’s, Toyota’s en Volvo’s – reden in treintjes van vijf of zes.

Wel met de handen aan het stuur, vanwege verzekeringstechnische aspecten, maar het was eigenlijk niet nodig. Onder meer bedrijven als Apple en Google zijn bezig met het ontwikkelen van een zelfrijdende auto.

Omdat het hierbij vooral om steengoede software gaat. Belangrijke werknemers van autofabrikanten maakten bijvoorbeeld de laatste tijd de overstap naar Apple, om te werken aan de zelfrijdende auto.

Minder auto’s

Er zijn een aantal belangrijke gevolgen als auto’s zelfrijdend worden. Het aantal ongelukken zal drastisch verminderen als zelfrijdende auto’s gemeengoed worden.

Maar doordat er eigenlijk een netwerk van zelfrijdende auto’s ontstaat, kun je dat met goede software ook heel efficiënt indelen. Waardoor auto’s gedeeld gaan worden.

Auto’s staan nu zo’n 96% van de tijd stil. Zeer inefficiënt. Als auto’s zullen worden gedeeld, zal de markt voor auto’s met 80% krimpen. Dit betekent natuurlijk ook goed nieuws voor de portemonnee van de automobilist.

Volgens Seba kunnen verstopte steden als Amsterdam binnen tien jaar opeens zomaar een overschot hebben aan parkeerplaatsen en snelwegen. De ruimte die dat oplevert, moet je betrekken in de planning voor de komende decennia.

Autobezit

Het autobezit zal door het delen van auto’s verwacht ik verschuiven naar ondernemingen die met goede software het delen goed kunnen organiseren.

Misschien stort Uber, dat al ervaring heeft met taxi’s efficiënt laten rondrijden, zich hier wel op. De meeste grote autobedrijven hebben volgens Seba wel door wat er aan de hand is. GM sloot onlangs een samenwerking met taxibedrijf Lyft.

Ze kondigden samen met Ford de introductie aan van een dozijn nieuwe elektrische voertuigen. De ceo van Ford heeft gezegd auto’s te blijven maken.

Maar de mobiliteitsmarkt – onder meer het organiseren van het delen van de auto’s – is volgens hem aantrekkelijker, omdat hij met een omvang van $5000 miljard ruim twee keer zo groot is als de markt voor autoverkopen.

Op zijn kop

Als je die ontwikkelingen bij elkaar optelt: elektrisch rijden, zelfrijdende auto’s en voortuigen delen en, dan zie je dat de gehele automarkt, waarin miljarden omgaan, op zijn kop komt te staan.

Autofabrikanten die niet met de stroom meebewegen worden weggevaagd. Verzekeraars verliezen een substantieel deel van hun inkomstenbron. Garagebedrijven zullen een hoop minder te doen krijgen.

Ik zou beleggers aanraden de ontwikkelingen op de voet volgen en eens hun effectenportefeuille nakijken op aandelen die in koers geraakt kunnen worden door bovenstaande ontwikkelingen. En ook goed blijven analyseren welke bedrijven de winnaars zullen worden van deze revolutie.

Ik zou nu nog niet volop mijn kaarten zetten op één bedrijf. Maar als er een serieuze Trend van deze ontwikkelingen kan worden gebouwd, zullen we dat zeker doen.

Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest.