Nieuws/Financieel
437272
Financieel

TMG boekt verlies bij dalende omzet

AMSTERDAM - Over 2015 boekte de Telegraaf Media Groep (TMG) een verlies van €23,6 miljoen. Dat heeft het bedrijf vanochtend bekend gemaakt.

TMG is bezig met een aanpassing van zijn merkenportfolio. Om een 24/7 mediabedrijf te worden, zijn met name de digitale activiteiten belangrijk. De opbrengsten van de nog bestaande activiteiten namen het afgelopen jaar met 8,9% toe tot €33,0 miljoen.

Bij print en radio daalden de advertentie-inkomsten met 17,0% tot €116,3 miljoen. Voor een derde had dat te maken met het het stopzetten van treinkrant Sp!ts en de zondagbladen van Holland Media Combinatie. De daling bij radio (-17,1%) was grotendeels te wijten aan de terugval van het marktaandeel van Radio Veronica.

Reorganisatielast

De totale opbrengsten van het concern daalden naar €482,3 miljoen (-6,8%). Zonder de reorganisatielasten kwam het bruto bedrijfsresultaat uit op €41,6 miljoen (-10,2%).

De ebitda-marge verslechterde met 5,9pp tot 3,0%. Hoewel er een verlies van €23,6 miljoen werd gemaakt, is de liquiditeitspositie van TMG licht verbeterd.

Relevante content

Bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek: „Wij hebben in 2015 een transitieproces uitgevoerd om nu en in de toekomst nog beter te doen waar wij goed in zijn: 24/7 relevante content maken en verspreiden via elk denkbaar distributiekanaal, met de snelheid, intensiteit, hoeveelheid en dynamiek die van TMG mag worden verwacht.”

In 2016 wil Van der Snoek nieuwe concepten ontwikkelen met adverteerders en contentpartners. Ook moet ondernemerschap binnen het eigen bedrijf aangewakkerd worden. Hiertoe heeft het bedrijf in 2015 een digitale broedplaats ingericht.