Nieuws/Financieel

STARTER VAN DE WEEK

Digitale klantenbinding

Spaarkaarten en klantenpassen van plastic of papier zijn niet meer van deze tijd, vinden de mannen achter MyCardWallet. „De portemonnee van de gemiddelde Nederlander bevat drie centimeter aan plastic”, aldus mede-oprichter Fred Diepeveen. „Dat is nergens meer voor nodig. Digitale loyaliteitsprogramma’s zijn niet alleen ruimtebesparend, maar ook gebruiksvriendelijk en veilig.”

MyCardWallet maakt voor bedrijven een klantenkaartsysteem in de applicatie Wallet die op de meeste smartphones standaard aanwezig is. „Een simpel voorbeeld is dat van een bakker die zijn traditionele spaarkaart heeft afgeschaft en waar klanten nu hun telefoon laten scannen na een aankoop en op die manier sparen”, vertelt Diepeveen. „Het systeem biedt de bakker ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld zaterdag aan het einde van de dag als hij van zijn brood af wil, zijn klanten een bericht te sturen dat het brood die middag voor de helft van de prijs de deur uitgaat.”

Naast ondernemers als bovengenoemde bakker behoren ook winkelketens, verzekeringsmaatschappijen, gemeenten, zorginstellingen en sportverenigingen tot de klanten van MyCardWallet. „De mogelijkheden zijn eindeloos. We kunnen precies bouwen wat een opdrachtgever nodig heeft”, vertelt Diepeveen. De mannen ontwierpen bijvoorbeeld ook een digitale groene kaart voor in de auto. „Zodat je die altijd bij je hebt.”

Diepeveen (54) en partner Pieter Monkelbaan (63) hebben beiden een verleden als consultant met onder meer banken en verzekeraars als klant. Als derde partner sloot de zoon van Fred, Freek Diepeveen (20), zich bij hen aan. „Toen we in de oriënterende fase zaten met dit bedrijf merkten we dat bedrijven jonkies verwachten als ze met een startup als het onze gaan praten”, lacht Fred. „Mijn zoon werd steeds enthousiaster toen hij onze verhalen hoorde en besloot zich bij ons aan te sluiten. En nu spreken we de hele markt aan.”

Sinds de officiële start in september gaat het goed met MyCardWallet maar er is nog een markt te veroveren, erkennen Diepeveen en zijn partners. Ze merken dat hun concept vooral ’jongeren’ aanspreekt. „Onze programma’s zijn veilig en versleuteld maar toch maken mensen van grofweg boven de 40 zich vaak nog zorgen over hun privacy”, gelooft Diepeveen senior. „Jongeren hebben dat veel minder en die zijn ook eerder geneigd om dingen uit te proberen. Zij hebben geen zin meer om een papieren kaartje mee te nemen naar een concert maar scannen veel liever een ticket op hun telefoon."