Nieuws/Financieel

Krachtige trends

Krachtige mondiale trends hebben een eigen innerlijke kracht, een eigen dynamiek. Ik zie echter toch twijfel bij beleggers, als onder invloed van negatief beurssentiment aandelen over een breed front flink dalen. Alles wordt geloosd op zo’n moment door beleggers. Ook aandelen van krachtige groeitrends.

Dus ook, om een voorbeeld te noemen, aandelen van bedrijven die actief zijn in duurzame energie. Terwijl er eind vorig jaar in Parijs een historisch akkoord is gesloten voor de beperking van de temperatuurstijging op aarde. Over dat akkoord zeggen voormalig bewindslieden Vermeend en Van der Ploeg dat alleen al daardoor er een totale herschikking zal komen van beleggingen in energie-aandelen. Ten gunste van duurzame energie-aandelen.

De kracht van duurzame energie wordt niet alleen bepaald door een akkoord in Parijs, maar ook door technologische ontwikkelingen, waardoor de kostprijs van die energie voortdurend daalt. Daardoor wordt duurzame energie op steeds meer plekken in de wereld goedkoper dan fossiele energie. Dat is simpelweg de kracht en dynamiek van een ontwikkeling, van een krachtige trend.

Smartphone

Dat kan ik ook mooi illustreren met een voorbeeld uit een best nog recent verleden. Toen de smartphone-trend, die onze wereld toch echt enorm beïnvloed heeft, op gang kwam. In 2007 werd de eerste iPhone gelanceerd. Die werd onmiddellijk geroemd om zijn touchscreen-interface en het gebruiksgemak. Veel mensen zagen onmiddellijk de potentie van de iPhone: het werkte allemaal erg intuïtief. Het zoomen bij foto’s en websites leverde bij veel mensen een wow-reactie op.

Er verschenen toen ook rapporten en beschouwingen waarin een geweldige toekomst voor deze totaal nieuwe telefoon werd voorspeld. Daarin werd ook al gesteld dat dit soort telefoons, smartphones, naar een breed publiek zouden doorbreken.

Lehman

Toen kwam het jaar erna de val van de Amerikaanse Lehman-bank, tijdens de zogenoemde subprime-crisis. Door de paniek in 2008 daalde werkelijk alles op de beurs. U weet het waarschijnlijk nog goed. Het was echt heftig. Ook het aandeel Apple ging onstuitbaar mee in de daling, en verloor circa 60% van zijn waarde.

Het aandeel werd massaal gedumpt, zelfs door gebruikers van de iPhone. Het aandeel daalde zelfs meer dan de Dow Jones-index, die vanaf het hoogste punt in 2008 circa 43% daalde!

+1000%

Maar de smartphone-trend bleek eigenlijk pas net op stoom te zijn gekomen. De gigantische groei van de verkoop van smartphones zette gewoon door, omdat die veel krachtiger was dan het toen heersende beursklimaat en zich werkelijk niets 'aantrok' van het negatieve sentiment in 2008 op de beurs.

Iedereen bleek gewoon zo’n modern apparaat te willen hebben. Een apparaat dat veel meer kon dan de toen al snel ouderwets wordende gewone mobieltjes. En natuurlijk vertaalde die jaar na jaar exploderende verkoop van smartphones zich ook in de beurskoers. Want vanaf het dieptepunt in 2008 steeg het aandeel Apple in de jaren erna meer dan 1000%!

Krachtige trends groeien door

Ik vind het voorbeeld van Apple erg verhelderend. Want tijdens de paniek in 2008 leek het voor veel beleggers en analisten heel logisch: sterk gedaalde koersen, zorgen over de mondiale economie... dat moet wel invloed hebben op de verkoop van dure, nieuwe gadgets als smartphones. Nou, nee dus. Als een trend eenmaal op gang is gekomen, omdat de krachten erachter simpelweg te groot zijn, dan heeft die zijn eigen dynamiek. Dat is wat het voorbeeld van de onstuitbare kracht van de smartphone-trend ons geleerd heeft.

Perspectief voor de lange termijn

Beleggers die na de koersval in 2008 besloten hun aandelen Apple te houden, of beleggers die inzagen dat trends niet een beperkte horizon van een paar maanden hebben, maar een lange termijnperspectief, boerden bijzonder goed.

Ik vind dit voorbeeld erg interessant en instructief. Omdat het zo mooi aantoont dat we met zijn allen heus wel weten welke trends krachtig zijn en de wereld veranderen. Maar dat we, als het om beleggen gaat, er niet altijd naar handelen. Omdat we dan kunnen worden aangestoken door negatief beurssentiment. De boodschap is dan dus eigenlijk: houd het perspectief van de trend op de lange termijn in de gaten. En als je echt in een trend gelooft, laat je dan niet door fluctuaties op de beurs van de wijs brengen.

Deze column is geschreven door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest.