Nieuws/Financieel
445283
Financieel

Nederlands consortium en Canadese winkelketen in de race

Vechten om warenhuis V&D

Weert - De sleutel voor de doorstart van V&D ligt in handen van de vastgoedeigenaren. De curatoren en het Canadese warenhuisbedrijf Hudson’s Bay vechten dan ook fel om hun gunst.

De curatoren steunen een Nederlands consortium dat de vorig jaar mei aangekondigde plannen van de V&D-directie steunt. Die willen vrouwen van 35 jaar en ouder centraal stellen. Ook waren er plannen om servies en bestek onder het merk La Place aan te gaan bieden. „V&D wordt weer het warenhuis van Nederland, waarbij we zo dicht mogelijk bij de klant willen staan”, stelt topman John van der Ent. „We willen het Ikea-gevoel overnemen.”

„De familie Van Eerd (van supermarktketen Jumbo, red.), die vorige week aankondigde horecaformule La Place te willen overnemen, heeft een Nederlands familiebedrijf erbij gezocht om de redding van V&D te realiseren”, zegt een ingewijde. „Die proberen met man en macht de vastgoedeigenaren over te halen om te kiezen voor samenwerking met de warenhuisketen.”

Maar de concurrentie is fel. De tientallen vastgoedbazen die de V&D-panden in bezit hebben, krijgen dezer dagen ook het Canadese Hudson’s Bay op hun dak. Dat bedrijf, dat vele succesvolle en moderne warenhuizen in eigen land bezit, heeft plannen om in de V&D-panden een nieuwe, eigen winkelketen te openen.

Serieus

Hudson’s Bay wordt zeer serieus genomen. Tot het bedrijf horen ook de gerenommeerde Amerikaanse warenhuisketen Saks Fifth Avenue. Sinds een paar jaar wordt er expansie in Europa gezocht. Vorig jaar werd het Duitse Galeria Kaufhof ingelijfd.

Tot vorige week was er ook nog een buitenlandse investeerder in de race. Maar die is afgehaakt.

„Het zijn lastige onderhandelingen”, erkent een bron dicht bij de curatoren. „Als de verhuurders liever kiezen voor Hudson’s Bay, kan er een spaak in het wiel komen.”

De hoop op een goede afloop, waarbij een deel van de winkels wordt doorgestart, is groot. „De combinatie van Jumbo en de beoogde nieuwe eigenaar van V&D krijgt op het hoofdkantoor van de Nederlandse warenhuisketen de handen op elkaar. Het is een fantastische oplossing met twee Nederlandse retailbedrijven die een langetermijnvisie hebben waarbij weer geïnvesteerd gaat worden in V&D. De formule wordt vernieuwd, La Place blijft aan boord en Jumbo wil er foodconcepten aan toevoegen. Het is echt Hollands glorie.”

Wie het door Jumbo benaderde Nederlandse familiebedrijf is die de beoogde overnemer van V&D is, wil tot nu toe niemand zeggen. C&A is het in elk geval niet. Een woordvoerster laat weten dat er „beslist niet” met de curatoren van V&D wordt gepraat over een mogelijke overname.

Veel tijd is er niet. „Het is een kwestie van dagen”, klinkt het op het hoofdkantoor. „Daarna, als een doorstart gemaakt kan worden, moeten er zo snel mogelijk weer nieuwe voorraden naar de winkels.” Het is de intentie van de curatoren dat de merknaam blijft bestaan.

Op vele kantoren zal dit weekeinde dan ook worden overgewerkt. Banken zijn dit weekeinde druk aan het werk om de financiering van de beoogde Nederlandse retailpartij in orde aan het maken. Ook de curatoren zullen weinig vrije uren hebben. Belangrijke verhuurders van V&D-panden, zoals verzekeraar ASR en IEF Capital, willen geen mededelingen doen zolang de onderhandelingen lopen. ASR liet eerder weten te hopen op een ondernemende partij die een groot deel van de V&D’s wil overnemen en verder wil gaan met de nodige transformatie.

Volgens vastgoedspecialist Cushman & Wakefield is een deel van de verhuurders bereid tot een duurzame oplossing. ,,Veel verhuurders dienen voorstellen in die zijn geënt op het voortbestaan van V&D”, aldus een woordvoerder.

Cushman benadrukt dat alle verhuurders, en vooral de pensioenfondsen, daarbij rekening moeten houden met de lange termijn.