„Hoe meer bij ons actief, hoe meer mobiele data en sneller internet”, zei Belfius-ceo Marc Raisière vrijdag in een persconferentie over de voordeeltjes die klanten door de samenwerking met Proximus krijgen. De twee gaan zelfs een aparte internetbank starten om voor beide overheidsbedrijven nieuwe, vooral jonge klanten binnen te hengelen. De stap is opvallend, maar ergens ook weer niet. In Frankrijk nam telecomprovider Orange in 2017 al eens een meerderheidsbelang in de onlinebank van verzekeraar Groupama, die vervolgens als Orange Bank verder ging. De samenwerking tussen Belfius en Proximus is alleen van een andere orde; het kan wel eens het begin van vergaande nieuwe samenwerkingsverbanden tussen banken en andere bedrijven zijn. Eneco In Nederland deed Rabobank vorig jaar al eens tevergeefs een poging energiebedrijf Eneco met investeerder KKR Infrastructure over te nemen. Rabo zag in Eneco een mooie aanvulling op het aanbod voor het grote aantal hypotheekklanten van de bank, van stroom, zonnepanelen tot isolatie. ING nam op zijn beurt twee jaar geleden Makelaarsland over. De bank roept te pas en te onpas dat het producten van andere bedrijven in de eigen app wil aanbieden. Vooralsnog zijn dit vooral verzekeringen en hypotheken van NN en AXA, maar als de ‘WeChat van bankieren’ aast ING op meer samenwerkingsverbanden. Energie-, telecom- en internetbedrijven worden hierbij vaak als logische partners genoemd. Kapers op de kust De reden hiervoor is simpel en urgent. Voor banken in met name noordwest-Europa is er steeds minder droog brood te verdienen met traditioneel bankieren. De klassieke rente-inkomsten kelderen door de negatieve rente bij de Europese Centrale Bank (ECB). Daarbij zijn er diverse jonge internetbanken die betere en goedkopere dienstverlening beloven. Ook met producten zijn steeds meer kapers op de kust. Er zijn nieuwe kredietaanbieders, voor consumenten en het mkb. In Nederland hebben banken in korte tijd de helft van hun aandeel in de hypotheekmarkt verloren aan verzekeraars, pensioenfondsen en andere institutionele beleggers. Banken hebben al met al nieuwe commissie-inkomsten nodig, en dringend ook. In de jaren negentig kochten zij nog massaal verzekeraars op. Maar toen deze kolossen tijdens de kredietcrisis zwaar in de problemen kwamen, dreigden zij het hele financiële systeem in hun val mee te sleuren. ING moest in ruil voor staatssteun verzekeraar NN verkopen, terwijl SNS Reaal na de nationalisatie uit elkaar werd getrokken. Verboden is een bankverzekeraar niet, maar door de hoge kapitaalbuffers die nu actief zijn werken de twee sectoren nu liever samen dan dat zij nog eens fuseren. Bankapp Door die strenge kapitaaleisen en het verstevigde toezicht, laten banken het nu ook uit hun hoofd om nieuwe financiële producten te verzinnen om de inkomsten op te krikken. Daarbij hebben de aflossingsvrije hypotheken, rentederivaten voor het mkb, dividendstrippen, offshore bankieren en woekerpolissen van voorheen niets dan ellende en nog altijd voortslepende juridische procedures gebracht. Tegelijk is de app van de bank voor veel consumenten en ook ondernemers de laatste jaren méér geworden dan een simpele saldochecker. Zij kijken meerdere malen per dag op die app, van mobiel en online betalen tot betaalverzoeken en zelfs beleggen. Steeds meer mensen sluiten op het vliegveld nog snel even een reisverzekering af op de app van hun bank. De stap naar meer producten zoals energie en telecom is helemaal zo onlogisch niet. Een samenwerking tussen Belfius en Proximus zal voor buitenstaanders veel vragen oproepen. Maar in de financiële sector klinkt maar een vraag: wie volgt?