Nieuws/Financieel

BRICS zijn uit, TICKS en tech raken in

AMSTERDAM - Brazilië, Rusland, India en China maken als BRIC-groep in de opkomende markten plaats voor TICK: Taiwan, India, China en Zuid-Korea.

De oude garde concentreerde zich sterk op industriële groei, die consumentenbestedingen aanjoeg. Het gewicht verplaatst naar technologie.

De ingezakte olieprijs heeft definitief een einde gemaakt aan de al tanende kracht van de BRIC-groep, de term in 2001 gemunt door Goldman Sachs Asset Mangement-topman Jim O'Neill. Zijn paper over opkomende landen werd een begrip.

Opmars

Sindsdien verschijnen er talloze goed uitspreekbare afkortingen om opvallende concentraties van economische ontwikkelingen te duiden, zoals FANG, waarachter de opmars schuilgaat van relatief nieuwe technologiebedrijven als Facebook, Amazon, Netflix en Google.

De opmars van TICK wordt vrijwel uitsluitend bepaald door de groei van de technologiesector in Taiwan en Zuid-Korea. De aanwas zit niet zozeer in de industrie, maar in de consumentenvraag.

Van alle vermogensbeheerders heeft nu 63% minimaal 50% op een of andere manier geïnvesteerd in de TICK, aldus datavorser Copley Fund Research. De 120 fondsen in opkomend markten hebben er samen $230 miljard in geïnvesteerd.

Meer elektronica

Opkomende economieën kennen een bovengemiddeld aantal jongeren, die ook meer dan in doorsnee elektronica, apps en andere diensten aanschaffen.

Hoewel de groei in consumptie in China is afgenomen, vertaald naar verkopen van smartphones, blijft die groei over meerdere kwartalen gezien nog altijd sterk, aldus JPMorgan Asset Management.

Al het relevante financiële nieuws elke ochtend in je mail? Meld hier aan