Nieuws/Financieel

'KLM is nu niet interessant voor ons'

Door door Yteke de Jong

Turkish Airlines heeft geen belangstelling om KLM of een deel ervan te kopen. Dat zegt topman Temel Kotil in gesprek met de Financiële Telegraaf.

"KLM is nu niet interessant voor ons. We richten ons op dit moment richten we ons op onze eigen expansie.” Turkish vliegt de routes op de Nederland al die ze wil, onder meer ook op Rotterdam.

Opmars

Mondiaal gezien ligt Schiphol tamelijk dicht bij Istanbul, waardoor het ook niet meteen voor de hand ligt om op routes naar de Verenigde Staten of Azië samen te werken. De luchthaven van Istanbul geldt als concurrent van Schiphol, omdat de Turkse luchtvaartmaatschappij bezig is aan een indrukwekkende opmars in Europa en de rest van de wereld.

Turkish Airlines wordt gesteund door de overheid, die investeert in een megaluchthaven bij Istanbul, die over een aantal jaren het duizelingwekkende aantal van 150 miljoen passagiers moet gaan accommoderen. Daarbij wordt gerekend op de eigen bevolking, maar ook op reizigers van elders, die overstappen op andere vluchten naar elders in de wereld. Vorig jaar ging de huidige luchthaven van Istanbul Schiphol voorbij in reizigers. Turkish heeft een kleine 300 vliegtuigen en nog eens 189 in bestelling.

'Probleem'

‘De Europese luchtvaart heeft een probleem’, blijft Kotil benadrukken. ‘De klant wil zo snel mogelijk reizen. De Europese luchthavens zijn niet concurrerend, omdat ze nachtsluiting hebben en te duur zijn.”

De topman van Turkish Airlines was de afgelopen dagen opvallend afwezig bij de Europese luchtvaartconferentie, die Nederland uit hoofde van het Europees voorzitterschap organiseerde op Schiphol, hij had andere verplichtingen, zo stelt hij tegenover De Telegraaf.

Leegloop

Hoewel Turkije geen lid is van de Europese Unie, is Kotil voorzitter van de Europese vereniging van luchtvaartmaatschappijen. Die heeft te maken met leegloop, onder meer van British Airways, dat samen met Air France KLM en Lufthansa en de prijsvechters Easyjet en Ryanair een eigen nieuwe lobbyclub is begonnen, die deze week werd gelanceerd op de conferentie op Schiphol.

Turkish Airlines wilde graag onderdeel worden van deze club, maar dat wilden de anderen niet, zo stellen bronnen rondom Turkish. Hoewel Air France KLM en Lufthansa kritiek hebben op de snelgroeiende concurrentie uit het Midden-Oosten, laten ze Turkish tamelijk ongemoeid. Het Duitse Lufthansa werkt zelfs samen met de Turken.

Kostenbeheersing

“Als we overal ter wereld vliegen, is het tijd om ons businessmodel te exporteren. Andere luchtvaartmaatschappijen kunnen daar nog iets van leren, onder meer een strakke kostenbeheersing”, zegt Kotil.

Lees meer over