Nieuws/Financieel

Geen ruimte voor Ryanair op Schiphol

Door door Yteke de Jong

SCHIPHOL - De Ierse prijsvechter Ryanair plant voorlopig geen grootschalige uitbreiding op Schiphol. Dat zegt topman Michael O’Leary in gesprek met De Telegraaf.

"We vliegen sinds kort één route, dat gaat misschien naar één of twee meer. Als  Schiphol meer capaciteit zou krijgen wordt het anders. En we gaan wellicht vliegen op Lelystad."

Ongunstig

De nationale luchthaven ligt volgens O’Leary mondiaal ongunstig, vlak bij drie andere grote hub-luchthavens, Londen, Parijs en Frankfurt.

Ryanair zit echter op de eerste rang in Nederland als luchtvaartmaatschappij KLM landingsslots van hun dochtermaatschappij Transavia zou overdoen aan de Ierse prijsvechter. De budgetdochter van KLM draaide vorig jaar met verlies en worstelt al jaren om tot structureel lagere kosten te komen.

 

Door de uitvoering deels bij Ryanair te leggen kan dat een stuk goedkoper. “Dat is nog niet aan de orde”, zegt O’Leary. “Ik denk dat KLM zelf de Transavia-landingsrechten wil houden, om hun eigen marktpositie te beschermen.”

O’Leary ziet Ryanair als de oplossing voor luchtvaartmaatschappijen als Air France KLM, British Airways en Lufthansa. Die worstelen met hun verliezen op routes binnen Europa. Ze moeten deze routes echter wel blijven vliegen, omdat ze daarmee passagiers ophalen waarmee ze de grote jumbo’s voor intercontinentale vluchten mee vullen. KLM gebruikt daar ook haar dochtermaatschappijen Cityhopper en Transavia voor.

"We praten met alle grote luchtvaartmaatschappijen, dus Lufthansa, Air France KLM en British Airways”, zegt Michael O’Leary.

Lobbyclub

Sinds kort zijn die lijntjes ook een stuk korter, want ze zitten samen in een nieuwe Europese lobbyclub, die officieel als doel heeft om de luchthavenbelastingen naar beneden te krijgen en de Europese regeldruk te verminderen.

Dit initiatief, Airlines4Europe werd woensdag officieel gelanceerd op Schiphol. O’Leary: "Ik verwacht dat we tussen de 5 tot 10 jaar passagiers aan de full-service carriers zullen leveren. Air France blijft worstelen met hun vakbonden en krijgt de kosten niet voldoende omlaag. Op een gegeven moment zijn ze gedwongen om een andere oplossing te kiezen.”

Midden-Oosten

Daarnaast verwacht O’Leary dat de luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten hun greep op de Europese concurrentie zullen versterken, door deze simpelweg op te kopen. British Airways is al deels in eigendom van Qatar Airways. Hij verwacht dat Etihad instapt bij hun strategische partner Air France KLM.

O’Leary: "Als Air France KLM al dan niet gedwongen aan schuldverlichting wil doen, verkopen ze KLM of een gedeelte ervan aan Etihad."