Nieuws/Financieel

Einde aan stakingen luchtverkeer

Door Yteke de Jong

Schiphol - De nieuwe luchtvaartlobbyclub Airlines for Europe (A4E) wil een eind maken aan stakingen van luchtverkeersleidingsorgansaties. Woensdag werd de naam van het nieuwe lobbyvehikel op Schiphol onthuld. Hierin werken de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europe in samen, namelijk prijsvechters EasyJet, Ryanair en de “full service” carriers Air France KLM, Lufthansa en British Airways.

Luchtverkeersleiding is nu per land geregeld. Volgens A4Europe is het technisch mogelijk dat een andere luchtverkeersleidingorganisatie bij een staking de operatie overneemt, zodat vliegverkeer doorgang kan vinden. De luchtvaart is erg kwetsbaar voor stakingen. Hierdoor worden al snel duizenden reizigers ernstig gedupeerd en de vliegmaatschappijen op kosten gejaagd.

Een ander speerpunt van de lobbyclub is dat de luchthavenbelastingen verlaagd moeten worden. Dit is echter lastig in Europees verband, omdat veel luchthavens eigendom zijn van nationale overheden. ‘Dit is iets wat we in onze eigen landen bij onze overheden bepleiten. Vanuit Europa is er ook veel regeldruk, dat moeten we verminderen. Dat zullen we met zijn allen bepleiten’, zei topman Alexandre de Juniac van Air France KLM tegen De Telegraaf.

Er is scepsis over het nieuwe initiatief. De vijf luchtvaartmaatschappijen handelen uit wat hun bindt, maar de vraag is of dat genoeg is om van de lobby een succes te maken. Intern zijn ze bijvoorbeeld sterk verdeeld over de Arabische luchtvaartmaatschappijen. British Airways is in handen van Qatar Airways waar Lufthansa keihard in de wedstrijd zit tegen de vermeende oneerlijke concurrentie uit het Midden-Oosten. British Airways verliet vorig jaar de andere Europese vereniging van luchtvaartmaatschappijen, de AEA, vanwege deze discussie.