Financieel/Geld

Vodafone betaalt ’gratis mobieltje’ terug

Door Redactie DFT

Amsterdam - Vodafone heeft een klant onterecht in rekening gebrachte kosten voor een abonnement met gratis mobieltje terugbetaald. Hiermee eindigt een rechtszaak die ConsumentenClaim tegen de provider had aangespannen.

De klant krijgt ruim €1000 terug van van Vodafone, in dat bedrag zit de volledige nieuwprijs van de telefoon, onterecht in rekening gebrachte rente en aflossingen. ConsumentenClaim spande een rechtszaak aan tegen Vodafone na uitspraken van de Hoge Raad, die oordeelde dat all-in-abonnementen met gratis mobieltje verkapte leningen zijn. Providers verzuimden te vermelden dat klanten met het overmaken van de maandelijkse kosten, ook aflossen en rente betalen.

Vodafone stelt echter dat de conclusies van de Hoge Raad niet zo simpel zijn uit te leggen. ,,Het is te kort door de bocht dat dit op iedere situatie van toepassing is'', aldus een zegsvrouw. Vodafone wil daarom eerst graag met branchegenoten en vertegenwoordigers van consumenten in gesprek. In praten met ConsumentenClaim heeft het telecombedrijf geen trek, omdat die claimorganisatie ,,commerciële belangen'' zou hebben.

ConsumentenClaim werkt in de telefoonclaim samen met de Consumentenbond. Er hebben zich al 33.000 mensen gemeld die hun geld terug willen, waarvan 9500 klanten van Vodafone. Tegen T-Mobile en Tele2 lopen nog procedures. Met KPN worden gesprekken gevoerd. Klanten kunnen ook bij hun telecomaanbieder zelf aankloppen. Daarvan is in het geval van Vodafone tot nu toe alleen nog niet zoveel gebruik gemaakt.

joke.l189
10 okt. 2017 10:09

volgens mij kan je ten aller tijden in My vodafone zien of je voor je toestel moet betalen, bij mij staat er hoeveel het abonnement kost en je telefoon aflos. Krijg ook altijd een berichtje wanneer je abonnement afloopt. Ik heb al jaren een abonnement bij Vodafone, maar toch voor de zekerheid het dossier opgevraagd.

bolleepantalon534
08 okt. 2017 10:17

Wat maakt het nou uit hoe het heet? Je betaald 55,- per maand en hebt een abonnement én een toestel. Beetje dom om te denken dat een toestel gratis is hoor... Een iPhone inclusief bellen voor 9,95 per maand, dát is gratis...

van.zyp252
04 okt. 2017 09:03

Deze uitspraak schept een fraai precedent. Ook ik ben er bij en door T-Mobile ingeluisd. De zaak is nog onder de rechter, maar we hebben meer dan goede hoop. Ik snap het niet, ze moeten toch ons geld terug betalen en zitten de zure appel maar voor zich uit te schuiven. Pak je verlies, providers, maak schoon schip en ga op een goede manier voorwaarts. Dit gedrag van nu komt alleen maar over als zieken, pesten en traineren.

rob.rijkers
03 okt. 2017 11:57

Dat is fijn , maar wanneer krijgen we ons geld terug?? wij hebben (mijn vrouw en ikzelf) al jaren lang abonnementen gehad met gratis telefoon!! dus zeker drie keer maal 2 is totaal 6 x € 1000,00 !!! R.Rijkers

Antoin
03 okt. 2017 11:50

Alsof ze niet wisten dat de telefoon niet gratis was.

Ton V`daal
03 okt. 2017 11:42

Volgens mij ben je echt dom dat je denkt dat een telefoon van negen honderd of meer gratis is, je kan op je vingers uitrekenen dat de providers dan mooi failliet gaan, alleen de zon gaat voor niets op.