Financieel/Geld

Vodafone betaalt ’gratis mobieltje’ terug

Door Redactie DFT

Amsterdam - Vodafone heeft een klant onterecht in rekening gebrachte kosten voor een abonnement met gratis mobieltje terugbetaald. Hiermee eindigt een rechtszaak die ConsumentenClaim tegen de provider had aangespannen.

De klant krijgt ruim €1000 terug van van Vodafone, in dat bedrag zit de volledige nieuwprijs van de telefoon, onterecht in rekening gebrachte rente en aflossingen. ConsumentenClaim spande een rechtszaak aan tegen Vodafone na uitspraken van de Hoge Raad, die oordeelde dat all-in-abonnementen met gratis mobieltje verkapte leningen zijn. Providers verzuimden te vermelden dat klanten met het overmaken van de maandelijkse kosten, ook aflossen en rente betalen.

Vodafone stelt echter dat de conclusies van de Hoge Raad niet zo simpel zijn uit te leggen. ,,Het is te kort door de bocht dat dit op iedere situatie van toepassing is'', aldus een zegsvrouw. Vodafone wil daarom eerst graag met branchegenoten en vertegenwoordigers van consumenten in gesprek. In praten met ConsumentenClaim heeft het telecombedrijf geen trek, omdat die claimorganisatie ,,commerciële belangen'' zou hebben.

ConsumentenClaim werkt in de telefoonclaim samen met de Consumentenbond. Er hebben zich al 33.000 mensen gemeld die hun geld terug willen, waarvan 9500 klanten van Vodafone. Tegen T-Mobile en Tele2 lopen nog procedures. Met KPN worden gesprekken gevoerd. Klanten kunnen ook bij hun telecomaanbieder zelf aankloppen. Daarvan is in het geval van Vodafone tot nu toe alleen nog niet zoveel gebruik gemaakt.