Nieuws/Financieel
452551
Financieel

Laagste prijs

Regel één voor veel consumenten is dat we producten en diensten voor een zo laag mogelijke prijs willen. Het is een van de belangrijkste uitgangspunten van de economische wetenschap: de rationele consument, die zich alleen laat leiden door de centen.

Maar rationeel zijn we niet. Eenmaal in een winkel doen we impuls-aankopen, of betalen we iets meer omdat we het de bakker, modezaak of juwelier om de hoek gunnen. Of omdat we hun winkel leuk vinden. Of omdat winkelen in het stadscentrum ook een dagje uitje is. Kijken in het lokale warenhuis wordt al snel kopen.

Internet heeft echter hierin veel veranderd en gaat nog veel meer veranderen. Een prijsvergelijking is razendsnel mogelijk. En spullen in een webwinkel zijn doorgaans een stuk voordeliger dan in een winkelpand in die gezellige winkelstraat. Consumenten kunnen zich ineens een stuk meer gedragen als die rationele consument uit de economische leerboekjes. De traditionele middenstand voelt dat. Klanten komen langs, laten zich adviseren en kopen het product op het web. Tegen de laagste prijs. De winkelstraat glijdt af naar een langgerekte kijkshop.

Leefbaar stadscentrum

Veel winkeliers kunnen die trend niet overleven. Omdat ze hoge vaste lasten hebben. Dat is hun probleem, zult u wellicht denken. Maar wat doen we met de lege, en verpauperde winkelstraten? Is een middag surfen op het net echt even leuk als op de fiets naar de binnenstad?

Als we als samenleving wel een leefbaar stadscentrum willen, zonder dat we er miljoenen aan gemeenschapsgeld in moeten pompen, zouden we de dorst naar bodemprijzen toch eens kritisch tegen het licht moeten houden.