Nieuws/Financieel
470002
Financieel

Nog geen Franse slag voor Blendle

Blendle werkt druk aan zijn internationale expansie. Het bedrijf kondigde gisteren zijn introductie in de Verenigde Staten aan. De Franse markt moet nog even wachten.

door

Met de New York Times als aandeelhouder was een sprong over de oceaan onvermijdelijk. Niettemin werd de aankondiging dat het er komend voorjaar eindelijk van zal komen, breed uitgemeten in Amerikaanse media. Tientallen titels sluiten zich aan.

De Nederlandse 'iTunes voor de journalistiek' wordt beschouwd als een geheim wapen tegen de oprukkende advertentieblokkers. Die zijn met name populair onder jongeren. Juist in die doelgroep laat Blendle zien dat er een bereidheid is om (micro-)betalingen voor media te doen.

De lancering in de Verenigde Staten is een belangrijke test voor het bedrijf. De concurrentie is er groter en de gewoonte om op internet te betalen juist lager.

Een andere markt waar Blendle druk mee bezig is, is Frankrijk. Daar mist Blendle echter nog twee belangrijke kranten, naar verluidt Le Monde en Le Figaro. "Het is alsof we zonder NRC Handelsblad en de Volkskrant zouden beginnen in Nederland", aldus oprichter Marten Blankesteijn. "We weten niet of we dat wel zouden hebben gedaan."

Er werken 70 mensen bij Blendle. De teller staat momenteel op zo'n 550.000 geregistreerde gebruikers. Daarvan zou 20% ook daadwerkelijk betalen.