471856
Financieel

Goedkoper tanken dankzij de OPEC?

De beslissingen die de OPEC-landen op hun vergadering vrijdag nemen hebben niet alleen grote gevolgen voor de benzineprijs aan de pomp, maar ook voor de valutamarkten. Met name de munten van Canada, Noorwegen, Rusland en Brazilië ogen kwetsbaar.

Een bezoek aan het pompstation is tegenwoordig een stuk aangenamer dan anderhalf jaar geleden. De flinke daling van de benzineprijs is vooral te danken aan de OPEC-landen, die hun productie geleidelijk hebben opgeschroefd in een poging om de Amerikaanse producenten van schalie-olie uit de markt te drukken.

Een gevolg van het overvloedige aanbod is dat de prijs voor een vat WTI-olie is gedaald van ruim $100 in het voorjaar van 2014 tot minder dan $40 eerder deze week. Hoe de oliewereld er in 2016 uitziet, hangt voor een groot deel af van de afspraken die de OPEC-landen vrijdag 4 december op hun halfjaarlijkse vergadering maken.

Tijdens de bijeenkomst zullen verschillende OPEC-leden waarschijnlijk aan Saoedi-Arabië vragen om de productie in te dammen in de hoop dat een kleiner olie-aanbod leidt tot een hogere prijs. Een aanpassing van de strategie gaat gevolgen hebben voor de olieprijzen en dat heeft vervolgens weer invloed op andere delen van de financiële wereld. Op de valutamarkt werkt het besluit van de OPEC hard door in de valuta's van belangrijke olie-exporteurs zoals Canada, Noorwegen, Rusland en Brazilië.

'Loonie' onder druk

Met name de Canadese dollar, op valutamarkten ook wel de 'loonie' genoemd, kan nog een stuk verder dalen als de olieprijs na de OPEC-bijeenkomst laag blijft of mogelijk nog verder terugvalt. Datzelfde geldt voor de Russische roebel. Rusland is na Saoedi-Arabië en de Verenigde Staten de grootste olieproducent ter wereld.

De productie in Noorwegen ligt aanzienlijk lager, maar voor de economische invloed in dat land is er niet minder om. De olie-industrie vormt ongeveer een vijfde van de Noorse economie.

Het meest waarschijnlijke scenario is dat de OPEC geen overeenstemming bereikt over een productieverlaging. Daarvoor lopen de belangen van de verschillende landen te veel uiteen. In dat geval komt er voorlopig geen verandering in het flinke overschot op de oliemarkt. Dat is goed nieuws voor automobilisten en slecht nieuws voor de valuta's van Canada, Noorwegen, Rusland en Brazilië.

Laurens Maartens is valuta-expert bij de Nederlandsche Betaal & Wisselmaatschappij ( www.nbwm.nl). Hij is in 1998 zijn loopbaan begonnen bij de Zwitserse bank UBS. Sindsdien is hij werkzaam geweest bij verschillende partijen in binnen- en buitenland. Hij geeft commentaar op de actuele valuta-ontwikkelingen in kranten, op websites en op de radio. Daarnaast verzorgt hij lezingen en trainingen voor ondernemers op het gebied van valutamanagement. Hij drukt daarbij deelnemers op het hart om vooral te kiezen voor eenvoudige en goedkope valutaproducten. Deze column geeft zijn persoonlijke mening weer. Deze informatie is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen via de Nederlandsche Betaal & Wisselmaatschappij N.V.