Financieel/Nieuws

Ook De Mol bereidt bod op TMG voor

Amsterdam - In navolging van het Belgische Mediahuis wil ook Talpa een bod uitbrengen op Telegraaf Media Groep (TMG). Dat heeft het bedrijf van mediatycoon John de Mol maandagochtend bekend gemaakt.

De Mol wil een door de Raad van Bestuur ondersteund bod uitbrengen van €5,90 per aandeel, 12% meer dan de Belgen bieden. Hij stelt dat het zijn doel is „om dit gerespecteerde mediabedrijf voor Nederland te behouden en verder uit te bouwen”.

Met het bod wordt TMG gewaardeerd op €273 miljoen, €40 miljoen meer dan wat Mediahuis het bedrijf waard vindt. Het bericht van Talpa bevat een lichte sneer naar het Belgische kamp: De Mol stelt met eigen middelen in het bedrijf te kunnen investeren.

Volgens Talpa zou met de combinatie een „nieuw Nederlands onafhankelijk multimediabedrijf met sterke posities in print, radio, televisie en online content” ontstaan. Naast een belang in TMG van minimaal 20,15% houdt Talpa eenderde van de aandelen in SBS en heeft het een meerderheidsbelang in de radiogroep die onder meer Radio 538 en Sky Radio huisvest.

Vorige week kocht De Mol minimaal 800.000 aandelen TMG. Om zijn plannen te kunnen uitvoeren, heeft hij medewerking nodig van VP Exploitatie van de familie Van Puijenbroek, dat ruim 40% van de aandelen heeft. De Van Puijenbroeks werken evenwel al met de Belgen samen.