478099
Financieel

Forse groei bij online gaming

Ik ken flink wat kinderen en volwassenen die veel plezier aan online gamen beleven. Online gaming is een echte groeimarkt. Steeds massaler spelen ook mensen die vroeger misschien helemaal niet aan gamen waren toegekomen op hun smartphone online games. Bijvoorbeeld als ze onderweg zijn in de trein.

China is een land waar de markt voor online gaming nog sneller groeit dan elders. China zal met het huidige groeitempo snel de VS als grootste online gaming markt passeren. En ook in China wordt de groei bevorderd doordat Chinezen steeds massaler games spelen op smartphones en tablets. Ten koste van games die met een console worden gespeeld.

Verdienmodel

Het verdienmodel in de game industrie is aan het veranderen. Gamers vragen steeds meer om gratis games en willen pas betalen als ze al aan het spelen zijn. Gamebedrijven moeten daarom proberen consumenten eerst te verleiden tot het aanmaken van een account, onder meer door de start van het spel gratis te maken. Het goede nieuws voor de binnen deze trend actieve ondernemingen is dat het ze steeds beter lukt online gamers aan het spelen te krijgen. De gamebedrijven worden ook steeds bedrevener spelers door leuke nieuwe mogelijkheden te stimuleren hun game tegen betaling up te graden

Levensecht

Een duidelijke trend is ook dat de games steeds levensechter worden. Wat ik soms zie als ik bij mensen ben die regelmatig gamen is werkelijk adembenemend. Echt heel mooi ontworpen en heel levensecht. De steeds krachtiger computerchips spelen daarbij natuurlijk een belangrijke rol. Games zijn daarnaast ook erg interessant voor adverteerders, waardoor het verdienmodel voor de aanbieders van games nog aantrekkelijker wordt.

Winstgevender dan Apple!

Als je beursgenoteerde gamebedrijven op een rijtje zet, valt ten eerste op dat sommige van deze ondernemingen een enorme beurswaarde hebben, terwijl ze bij veel Westerse beleggers relatief onbekend zijn. Neem het Chinese Tencent, dat 56% van zijn omzet behaalt met online gaming. Ik denk dat niet bij veel Nederlandse beleggers een belletje gaat rinkelen als ze de naam van dit bedrijf horen. Toch is de beurswaarde van dit bedrijf - circa € 177 miljard - een stuk groter dan van Unilever, dat een beurswaarde van € 123 miljard euro heeft. Maar misschien nog verrassender is de winstmarge van deze onderneming: brutowinstmarge 59%, nettowinstmarge 31%. Dat zijn betere marges dan die van de erkende winstmachine Apple: 40% en 23%!

Activision Blizzard

Een ander game aandeel is het Amerikaanse Activision Blizzard, dat onder meer de succesvolle games World of Warcraft en Destiny uitbrengt. Ook een bedrijf met een mooi winstmarge trouwens, 65% bruto en 19% netto. En het Amerikaanse Electronic Arts doet het ook niet slecht met een brutowinstmarge van 68% en nettowinstmarge van 19%. Die mooie marges zijn natuurlijk wel te begrijpen, omdat de kosten voor verveelvoudiging van een online game niet hoog zijn. Er wordt door deze bedrijven uiteraard veel geld gestoken in het ontwerp van de games. Juist de levensechtheid en de mogelijkheden die een spel bieden, vormen voor de gamers het plezier. Maar als een spel eenmaal gereed is, is de online distributie ervan relatief goedkoop.

Nintendo

Misschien ook dat daarom een Japans gamebedrijf als Nintendo, dat ook spelconsoles als de Wii verkoopt, wat lagere marges kent: 39% bruto en 7% netto. Overigens zijn deze Wii consoles bijzonder. Want met de Wii kan ook heel actief worden gegamed, zodat de gamers echt lichaamsbeweging krijgen tijdens het spel. Bijzonder is ook een spel dat is ontwikkeld voor de Wii waarmee slechtziende, blinde en goedziende kinderen op gelijkwaardig niveau kunnen samenspelen. Mooi vind ik dat.

Prestaties op de beurs

Volgens het in Amsterdam gevestigde in online gaming onderzoek gespecialiseerde bureau Newzoo groeit de wereldwijde markt voor online gaming de komende jaren met jaarlijks 8,1%. Het Amerikaanse Digi-Capital voorspelt tot 2018 een groei van 8% per jaar naar een omvang van dan $110 miljard.  Maar de groei van online games die op smartphones worden gespeeld, verloopt nog sneller. Met groeipercentages boven de 20%. De prestaties op de beurs van online gaming aandelen houden ook gelijke trend met de mooie groeicijfers. Zo boekte Tencent een plus van 25% de afgelopen 12 maanden. Maar de meeste toonaangevende online gamebedrijven, doorgaans afkomstig uit China, de VS en Japan, doen het nog beter. Activision Blizzard behaalde een koersplus van 78% de laatste 12 maanden, Nintendo 44% en Electronic Arts +68%. Voor beleggers die op zoek zijn naar een sector waar groei wordt geboekt en die extreem winstgevend is, kan een breed gespreide belegging in online gaming aandelen het overwegen waard zijn.

 

(I) Deze beleggingsaanbevelingen zijn opgesteld door Robert Schuckink Kool, directeur bij Trend Invest. De heer Schuckink Kool heeft op het moment van publicatie geen eigen positie in de besproken fondsen. Overige meldingen inzake de Wet Marktmisbruik www.trendinvest.nl/wet-marktmisbruik].