Nieuws/Financieel
481969258
Financieel

Ondernemers teleurgesteld over winkelen op afspraak

Ondernemers zijn enerzijds blij dat sommige winkels weer open kunnen. Maar de manier waarop het kabinet winkelen op afspraak mogelijk maakt is voor veel beroepen teleurstellend.

Dat stellen zij in reactie op het kabinetsbesluit. Contactberoepen en winkels kunnen onder voorwaarden vanaf 3 maart openen.

Vanaf die datum mogen winkeliers klanten ontvangen die zich minimaal vier uur van tevoren hebben aangemeld. Het gaat om maximaal twee klanten per verdieping, met een maximum van zes keer per uur.

„Het kabinet ziet de ernst van de situatie niet in”, zegt algemeen directeur Jan Meerman van INretail, de brancheorganisatie van de sport-, mode- en schoenenwinkels.

’Radeloosheid’

„We zijn dan ook erg teleurgesteld, want de winkels kunnen gewoon veilig open, dat hebben we al eerder bewezen. De radeloosheid en emotie neigt inmiddels naar agressiviteit. De acceptatiegraad is inmiddels nagenoeg afwezig voor dit beleid. Er zijn tientallen winkeliers die hun zaak gewoon willen opengooien.”

Volgens Eus Peters, directeur van de Raad Nederlandse Detailhandel, snakken winkeliers naar verlichting van de maatregelen. „Wij missen onze klanten en onze klanten missen ons.”

Winkels als doorstroomlocatie zijn aantoonbaar veilig, zegt hij. „Verantwoord winkelen kan met de juiste voorzorgsmaatregelen die we vast hebben gelegd in de Richtlijn Verantwoord Winkelen en die goed heeft gewerkt in 2020. Voor nu zijn wij erg teleurgesteld. Winkelen op afspraak met 2 klanten per winkel per keer, 4 uur van tevoren gereserveerd gaat geen verlichting bieden voor het overgrote deel van de winkels in Nederland.”

„Als dit het is, twee mensen per tien minuten, dan hebben wij daar helemaal niets aan”, reageert een woordvoerster van de winkelketen Hema. „Ook voor klanten is dit een tegenvaller.”

Domper

VNO-NCW en MKB-Nederland zegt ’positief’ te zijn over de versoepelingen voor de contactberoepen en de winkels met ingang van 3 maart.

„Voor ondernemers in de andere gesloten sectoren is het echter een zware teleurstelling dat niet ook daar de eerste stappen naar heropening zijn gezet”, zo reageert de belangenvereniging.

„We hadden juist over de volle breedte die stap naar voren willen maken. Nu is er toch weer onderscheid gemaakt naar sectoren en kunnen bijvoorbeeld de sportscholen en de horeca nog steeds niets. Zonder integraal heropeningsplan is situatie voor ondernemers uitzichtloos.’

’Volstrekt onvoldoende’

Ondernemersvereniging ONL is eveneens teleurgesteld. Directeur Hans Biesheuvel: „Het is goed nieuws dat er een aantal versoepelingen is aangekondigd, maar voor veel ondernemers is dit volstrekt onvoldoende. Het geld is op en ondernemers willen gewoon open. Er moet 100% steun komen of veel meer zicht op versoepelingen.”

Eerder gaf Hema nog aan winkelen op afspraak toe te juichen. Ook noemde de warenhuisketen het een flinke verbetering ten opzichte van online bestellen en afhalen.

Toen ging Hema er nog vanuit dat er dan één klant per 20 vierkante meter in de winkel zou mogen zijn en dat die klanten dan wel een tijdslot zouden moeten boeken. Ondanks de tegenvaller gaat Hema waarschijnlijk wel gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden. „Echt in de winkel zijn, is toch prettiger.”

Discounter Action laat weten dat het vooral een grote puzzel is. „We zijn aan het nadenken hoe we dit kunnen inrichten. Klanten staan te trappelen om naar onze winkels te komen. Maar we moeten echt goed kijken hoe we dit kunnen combineren met click & collect”, aldus een woordvoerder.

Te beperkt

„Dit besluit is toch wel een belangrijk signaal”, zegt retaildeskundige Michel Kregel. „Maar er is veel, veel meer nodig.”

Voor de contactberoepen die de ruimte krijgen is deze aanpak wel goed, zegt hij. „Want zij weten ook hoe je op afspraak moet werken: dat doen ze al, dat zit in hun vak.”

Voor de kleinere winkeliers is er veel te weinig baat te behalen, zegt de winkelexpert. „Die zijn meer afhankelijk van impulsaankopen, veel korte bezoeken. Daarvoor is deze maatregel niet geschikt.’

Shoppen en ophalen

Er is al de mogelijkheid om met click en collect online te winkelen en je artikelen op te halen. „Maar dat levert winkeliers hooguit 15% omzet op”, zegt Kregel. „Met deze nieuwe maatregel van het kabinet met shoppen volgens afspraak halen ze dan maximaal nog eens 15% omzet erbij. Dat is veel te weinig: een derde van je normale omzet. Met alle kosten, arbeidsuren en inspanningen die er tegenover, wordt die werkwijze nooit rendabel. En ze zitten financieel al in de problemen.”

De teleurstelling bij grotere winkels snapt Kregel. „Je gaat bij de Hema toch geen afspraak maken om een enkele rookworst te kopen. Zo zit winkelen niet in elkaar. Deze maatregel werkt hooguit voor specifieke winkels. Bijvoorbeeld die een gemiddeld aankoopbedrag van €200 per klant hebben, een luxere modewinkel bijvoorbeeld. Voor de rest maak je absoluut verlies als je open gaat.”

Autodealers en fietsverkopers blij

Autodealers of fietsenverkopers reageren blij. Voor grotere aankopen zoals een auto, scooter of e-bike is goed persoonlijk advies namelijk belangrijk, stellen zij. „Dat wordt door de beperkte opening van winkels weer mogelijk”, aldus de branchevereniging voor de mobiliteitssector RAI Vereniging.

Door „kopen op afspraak” kunnen autodealers weer goed adviseren en voorlichting geven over voertuigen, zegt voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging.

De organisatie drong er de afgelopen weken bij het kabinet al op aan om de mogelijkheden van alleen bestellen en afhalen uit te breiden naar bezoeken op afspraak. „Online een nieuwe auto aanschaffen is voor veel consumenten immers nog een stap te ver.”

Volgens Van Eijck is het kabinetsbesluit verstandig en „een werkbare eerste stap” richting een volledige opening van de detailhandel.