Nieuws/Financieel
483865
Financieel

118 dagen om je kans te grijpen?

Sinds 2009 ben ik voorzitter van een leuk en assertief landelijk zzp-clubje. We organiseren af en toe leuke bijeenkomsten, we hebben een visie op (echt) zelfstandig ondernemerschap én we hebben een informatieve en goed bezochte website. Logisch daarom dat er soms externe partijen zijn die via onze website de doelgroep willen bereiken door het opstarten van een campagne.

Zo werden we in mei gebeld door een landelijk bekende telecomprovider. Of er mogelijkheden waren om gedurende de zomermaanden een reclamecampagne via onze site en via onze wekelijkse nieuwsbrief te voeren. Wel. Dat kan uiteraard. Maar, zo stelden wij, er moet wel vooruitbetaald worden.

We waren benieuwd of wij hier een ‘Ja’ op zouden krijgen want deze best wel grote telecomprovider staat er om bekend dat er niet zo snel (laat staan; vooruit) wordt betaald. Meestal wordt er eenzijdig een betaaltermijn van 90 dagen of meer opgelegd. Dat is daar standaardbeleid. Net als dat het bij ons overigens ‘standaardbeleid’ is dat er vooruit moet worden betaald.

Maar men ging akkoord. In de eerste week van juni (!) maakten wij de afspraak dat wij een nota konden sturen; deze zou betaald worden en daarna kon men alle materialen bij ons aanleveren zodat wij deze in de zomer op onze site konden plaatsen. Leek ons niet zo ingewikkeld, toch?

118 dagen

Wel, de factuur is afgelopen week betaald (dus: eind oktober, om precies te zijn: na 118 dagen). Toen wij vorige week deze provider vroegen of ze de materialen konden aanleveren, kregen we het bericht dat de campagnetijd al voorbij was. Het was eigenlijk een zomeractie. Men vond het jammer dat de campagne niet meer van toepassing kon zijn. Men was teleurgesteld bij de provider.

Tja. Huh?

Was ik verrast? Eigenlijk niet. Ik zag het namelijk wel aankomen. Letterlijk. Want omdat ik medebevoegd ben om contractjes voor dit landelijk zzp-clubje te ondertekenen, werd mijn mailadres standaard opgenomen in de interne correspondentie bij deze telecomprovider. Ik heb dus kunnen meegenieten van de onderlinge bureaucratische schrijfsels die medewerkers met elkaar deelden.

Want…. vanaf begin juni hebben zich zo ongeveer 12 medewerkers (!) van de telecomprovider beziggehouden met het regelen dat de factuur op de juiste wijze in de administratieve molen verwerkt kon worden. Ik was flab-ber-gas-ted. Zó veel mensen die bezig zijn met ‘niets’ en dus blijkbaar niet in staat waren om het belang van het op tijd lanceren van de campagne voorop te stellen. Dat belang lag toch – zo lijkt me – in de zomer!

Maar nee. Medewerkers en betrokkenen houden elkaar zo van de straat dat het uiteindelijk doel (een zomercampagne!) compleet werd vergeten. Vooral met elkaar corresponderen, tig referentiecodes aanmaken, wachten op toestemming, en nog eens wachten op interne toestemming voor de volgende handeling. En nog eens…

Dutch mindset

Gek eigenlijk. In Nederland hebben we het altijd over de kracht van ons aller ondernemerschap. We schijnen wereldwijd voorop te lopen met innovatie en vernieuwing. Het is iets wat in onze genen lijkt (schijnt?) te zitten. Het is iets waar we in de afgelopen eeuwen altijd succesvol mee zijn geweest. Misschien is deze typische ‘Dutch’ mindset ook één van de redenen dat ondernemerschap in ons land nog nooit zo populair is geweest en dat mede daardoor de groei van het aantal zzp’ers in Nederland explosief is gestegen. We willen namelijk met z’n allen innoveren en vernieuwen. We willen vooruit. We creëren en grijpen nieuwe kansen.

Alleen bij deze best wel grote telecomprovider zien ze dat anders, zo vermoed ik.

Daar grijpen ze hun kans pas na een periode van 118 dagen, als het moment waar het om ging al lang voorbij is. Zoiets als mosterd ná de maaltijd.

Tip

Maar ik ben de kwaadste niet. Ik heb dan ook een oprechte en welgemeende tip voor ze; huur een verstandige zzp’er in om dergelijke processen in de organisatie effectief en daadkrachtig te stroomlijnen waardoor er recht wordt gedaan aan je eigen belang.

We hebben overigens best wel veel van die zzp’ers in Nederland. Allemaal mensen die willen innoveren en die slagkracht kunnen genereren. Die kansen creëren en grijpen. En, die iets voor elkaar krijgen en niet blijven hangen in de status quo ‘Zo doen we het al jaren’.

Juist ja, scoren op het moment dat je belang het grootst is.

Want, dát is iets wat juist de ondernemende zpp’er namelijk als geen ander zo goed beheerst. Daar zouden hele grote organisaties nog heel veel van kunnen leren…